Sökning: "Det ska vara lika för alla"

Visar resultat 11 - 15 av 778 uppsatser innehållade orden Det ska vara lika för alla.

  1. 11. Vård som inte kan anstå – En analys av begreppet i förhållande till Sveriges internationella åtaganden om hälso- och sjukvård för papperslösa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Julia Odd; [2023]
    Nyckelord :Rättsvetenskap; migrationsrätt; offentlig rätt; hälso- och sjukvård; papperslösa; Law and Political Science;

    Sammanfattning : People staying in Sweden without permit – undocumented migrants – have, according to the Act (2013:407) on health care for certain foreigners who are staying in Sweden without necessary permits, a right to receive limited health care. Among other things, Swedish regions must offer this group “care that cannot be deferred”. LÄS MER

  2. 12. Enkelt avhjälpta hinder i värdefulla kulturmiljöer - inte alltid så enkelt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturvård

    Författare :Ida Hellström; [2023]
    Nyckelord :Tillgänglighetsanpassning; kulturvärden; plan- och bygglagen; enkelt avhjälpta hinder;

    Sammanfattning : Alla har rätt att kunna ta del av den offentliga, fysiska miljön. Det står tydligt i Förenta Nationernas (FN:s) konvention om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning och är utgångspunkten i tillgänglighetsarbetet både statligt, regionalt och kommunalt. LÄS MER

  3. 13. Hållbar skolmat som accepteras, uppskattas och äts - önsketänkande eller en möjlighet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Sebastian Tilmanis; [2023]
    Nyckelord :food choice; school meals; municipality; adolescents; sustainability; TPB; matval; skolmåltider; kommun; ungdomar; hållbarhet; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : This study examines the perception and acceptance of the Swedish tax paid school meals, its sustainability aspects and what factors that affect the students in their food choices in the municipality of Ängelholm from a student perspective. The guidelines for school meals in Sweden is for it to be healthy but in recent years also more sustainable. LÄS MER

  4. 14. Status Mapping of tank to grave management of Low-GWP refrigerants.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sandra Parra Gimeno; [2023]
    Nyckelord :Refrigerant; Blends; Synthetic low-GWP refrigerant; Natural refrigerant; Global Warming Potential GWP ; Tank-to-grave; Interviews.; Köldmedier; Blandning; Globalt uppvärmningspotential GWP ; Låg-GWP köldmedier; Naturligt köldmedier; installation till destruktion; Intervjuer.;

    Sammanfattning : Refrigeration plays a vital role today in various residential, commercial, and industrial processes, requiring refrigerants to facilitate the cooling or heating processes. Over time, refrigerants have undergone significant changes to meet technological, social, environmental, and economic needs. LÄS MER

  5. 15. Förskollärares uppfattning av dialogen i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av dialogen med alla barn oavsett modersmål i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ronja Edwardzon; Emelie Johansson; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; förskollärare; dialog; modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattning av dialogen mellan förskollärare och barn i förskolan och hur de arbetar för att alla barn oavsett modersmål ska få förutsättningar till att delta i dialogen. Frågeställningar som har besvaras är: Hur beskriver förskollärare sin uppfattning av dialogen i förskolan? Hur beskriver förskollärare att de arbetar för att alla barn ska få vara delaktiga i en dialog? Hur beskriver förskollärare att de möjliggör för barn med annat modersmål än svenska att vara delaktiga i en dialog? Studien är genomförd med hjälp av den kvalitativa metoden fokusgruppmetoden och utgår från två grupper med semistrukturerade intervjuer med tre förskollärare i varje grupp. LÄS MER