Sökning: "Developmental Language Disorder"
Visar resultat 41 - 45 av 51 uppsatser innehållade orden Developmental Language Disorder.
41. Barn med språkstörning : Hur arbetar förskolan för att stödja barn med språkstörning?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskolor i en medelstor kommun arbetar för att stödja barn med språkstörning och vilka stöd som finns att tillgå för att utveckla språket hos barn med språkstörning. Studien har utgått från frågeställningarna; Vilka specialpedagogiska insatser finns det i förskolan för barn med språkstörning? och Hur arbetar förskolan för att utveckla språket hos barn med språkstörning? Studien är kvalitativ, vilket innebär att kvalitativa intervjuer har genomförts. LÄS MER
42. Jämförelse av antal kommunikativa initiativ hos små barn med AST före och efter beteendeanalytisk intervention
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Autism spectrum disorder (ASD) is a developmental disorder that limits one’s ability to engage in a mutual, social interaction. Joint attention, imitation and social involvement are social abilities together with other cognitive functions that determine speechdevelopment. LÄS MER
43. Stöttande skrivundervisning för elever i språklig sårbarhet : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
44. Säger en bild mer än tusen ord? : En studie om lärares och elevers upplevelser av visuellt stöd i undervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Is a picture worth a thousand words? A study about teachers’ and students’ experiences of visual support in the classroom. The aim of this study is to examine teachers’ and students’ experiences of visual support in the classroom. LÄS MER
45. En studie av lexikon och gestproduktion hos barn med respektive utan språkstörning genom utförandet av ordförrådstestet PiNG
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och OtorhinolaryngologiSammanfattning : The aim of the present study was to examine receptive and expressive lexicon, as well as gesture production among children with and without developmental language disorder (DLD), Using the Swedish translation of the Picture Naming Game (PiNG). The parental evaluation Swedish Communicative Development Inventory III (SCDI III) was used to determine whether the results from PiNG and SCDI III were consistent. LÄS MER