Sökning: "Developmental Language Disorder"

Visar resultat 41 - 45 av 51 uppsatser innehållade orden Developmental Language Disorder.

  1. 41. Barn med språkstörning : Hur arbetar förskolan för att stödja barn med språkstörning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Bulut Dilber; [2018]
    Nyckelord :Språkstörning; språkutveckling; teckenkommunikation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskolor i en medelstor kommun arbetar för att stödja barn med språkstörning och vilka stöd som finns att tillgå för att utveckla språket hos barn med språkstörning.  Studien  har  utgått  från  frågeställningarna;  Vilka  specialpedagogiska  insatser finns det  i förskolan  för barn med språkstörning? och  Hur arbetar förskolan för att utveckla språket  hos  barn  med  språkstörning?  Studien  är  kvalitativ,  vilket  innebär  att  kvalitativa intervjuer har genomförts. LÄS MER

  2. 42. Jämförelse av antal kommunikativa initiativ hos små barn med AST före och efter beteendeanalytisk intervention

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Anne-Marie Stenberg; Helena Sandberg; [2018]
    Nyckelord :Tillämpad beteendeanalys; EIBI; AST; logopedi; mands; tacts; kommunikation;

    Sammanfattning : Autism spectrum disorder (ASD) is a developmental disorder that limits one’s ability to engage in a mutual, social interaction. Joint attention, imitation and social involvement are social abilities together with other cognitive functions that determine speechdevelopment. LÄS MER

  3. 43. Stöttande skrivundervisning för elever i språklig sårbarhet : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annelie Bergsten; Katarina Purwin Gustavsson; [2018]
    Nyckelord :Writing instruction; children; narrative skills; grammar skills; language disorder; developmental language disorder; dyslexia;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 44. Säger en bild mer än tusen ord? : En studie om lärares och elevers upplevelser av visuellt stöd i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Engde; [2018]
    Nyckelord :språkstörning; verbal information; tillgänglighet; arbetsminne; bild- och symbolstöd; TAKK;

    Sammanfattning : Is a picture worth a thousand words? A study about teachers’ and students’ experiences of visual support in the classroom.     The aim of this study is to examine teachers’ and students’ experiences of visual support in the classroom. LÄS MER

  5. 45. En studie av lexikon och gestproduktion hos barn med respektive utan språkstörning genom utförandet av ordförrådstestet PiNG

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och Otorhinolaryngologi

    Författare :Nelly Olsson; Maria Norström Darlin; [2018]
    Nyckelord :Picture Naming Game; Swedish Communicative Development Inventory III; lexicon; gesture production; developmental language disorder; assessment; Picture Naming Game; Swedish Communicative Development Inventory III; lexikon; gestproduktion; språkstörning; bedömning;

    Sammanfattning : The aim of the present study was to examine receptive and expressive lexicon, as well as gesture production among children with and without developmental language disorder (DLD), Using the Swedish translation of the Picture Naming Game (PiNG). The parental evaluation Swedish Communicative Development Inventory III (SCDI III) was used to determine whether the results from PiNG and SCDI III were consistent. LÄS MER