Sökning: "Developmental Language Disorder"

Visar resultat 26 - 30 av 51 uppsatser innehållade orden Developmental Language Disorder.

  1. 26. Språkutvecklande arbetssätt för elever med språkstörning : En kvalitativ studie där några lärare och speciallärare beskriver sitt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Victoria Strandh; Frida Löfroth; [2020]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv; språkstörning; specialpedagogik; språkligt tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate what efforts some teachers and special needs teachers at primary schools think are needed at the organizational, group and individual levels to provide support for students with Developmental Language Disorder (DLD). Furthermore, it was investigated which supportive strategies and teaching methods teachers and special needs teachers applied and how the learning environment could be favourably designed. LÄS MER

  2. 27. Speciallärarens syn på matematikundervisning för yngre elever med språkstörning svårigheter och anpassningar

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anita Carlsson; Petra Mathiasson; [2020]
    Nyckelord :Adjustments; DLD Developmental Language Disorder; Didactic Theory; Mathematical; Education; Mediating Tools; Sociocultural Theory; Special Education Perspectives; Special Education Teacher.; Anpassningar; Didaktisk teori; Matematik; Medierande verktyg; Sociokulturell teori; Speciallärare; Specialpedagogiskt perspektiv; Språkstörning; Undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att forskning kring elever med språkstörning i matematikundervisningen ärbegränsad. Den lilla forskning som finns är mest internationell. LÄS MER

  3. 28. Retrieval practice eller kontextuellt lärande? -en interventionsstudie om ordinlärning hos högstadieelever med språkstörning

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Isaksson; Sara Karlsson; [2020]
    Nyckelord :kontextuellt lärande; ordinlärning; språkstörning; undervisningsmetoder; retrieval practice;

    Sammanfattning : Isaksson, Anders och Karlsson, Sara (2020). Retrieval practice eller kontextuellt lärande?-en interventionsstudie om ordinlärning hos högstadieelever med språkstörning. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 29. Expressiv tal-och språkförmåga hos spädbarn : En påbörjad validering av föräldraformuläret LEESPQ och undersökning av skärmars eventuella påverkan på spädbarns expressiva språkförmåga

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Sara Jansson; Linn Näslund; [2020]
    Nyckelord :logopedi; spädbarn; secdi; validering; skärmtid; skärmvanor; månader; start; leespq; leaq; hörselnedsättning; autism; tal; språk; utveckling; 0-18;

    Sammanfattning : Background:Today, there are only limitedSwedishscreening materials that can be usedtoassess early speech and language development in infancy. Studies have shown that children with diagnoses likehearing impairment, developmental language disorder and/or autism-spectrum disordershow anearly delay in their speechdevelopment. LÄS MER

  5. 30. Att arbeta för och med elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Anderlund; Marika Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Developmental language disorder DLD ; learning environment; organization; principal; social theory of learning; special educational needs coordinator; Lärmiljö; organisation; rektor; social lärteori; specialpedagog; språkstörning;

    Sammanfattning : The aim of the present study is to examine how schools organize the work with and for pupils with language disorder.  Further, it aims to find which role the Special Educational Needs Coordinator (SENCO) and principal, respectively may have in the work with the pupils and give an insight into what knowledge about Developmental Language Disorder (DLD) personnel in schools have. LÄS MER