Sökning: "Dialog mellan lärare och elev"
Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden Dialog mellan lärare och elev.
21. Hur dokumenterar lärare i idrott och hälsa elevers prestationer?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur lärare i idrott och hälsa dokumenterar elevers prestationer utifrån ett didaktiskt perspektiv. Studiens frågeställningar var vilka metoder och verktyg använder sig lärarna i studien av i för att dokumentera elevers prestationer i undervisningen? Vilka för- och nackdelar finns det enligt lärarna i studien med deras eget arbete med dokumentation? Hur planerar lärarna i studien undervisningen för att kunna dokumentera eleverna utifrån kunskapskraven i läroplanen? För att besvara frågeställningen har vi använt oss av intervju som metod. LÄS MER
22. Räcker sunt förnuft? – En studie om hur lärare arbetar för att förebygga och hantera konflikter mellan elever
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Vi ville undersöka hur och med vilka eventuella metoder de verksamma lärarna använde för att förebygga och hanterakonflikter som uppstår mellan elever. Våra frågor var enligt följande: Hur arbetar lärare för att förebygga och hantera konflikter mellan elever? Vad tycker eleverna att lärarna ska göra när det uppstår konflikter?Vår empiri har samlats in genom kvantitativa enkätundersökningar med 51 elever och 19 lärare samt kvalitativaintervjuer med sex lärare från två olika arbetslag på samma grundskola. LÄS MER
23. Betyg, dialog och samspel. : En studie om elevers syn på betygskriterierna i idrott och hälsa.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur bra kunskap elever anser att de har om betygskriterierna i ämnet idrott och hälsa. Hur bra anser eleverna att de känner till kunskapskraven för de olika betygsstegen? Hur fungerar dialogen mellan elev och lärare angående betygskriterierna i kunskapskraven enligt eleverna? Finns det skillnader mellan elever som anser att de har bra kunskap om betygskriterierna jämfört med de som anser att de har dålig kunskap med avseende på delaktighet, dialogen med läraren och motivation för idrottslektionerna? Metod Studien är baserad på en kvantitativ enkätundersökning där respondenterna har svarat på frågor med fasta svarsallternativ. LÄS MER
24. Relationen som ger resultat : Gymnasielärares föreställningar om en god lärar- elevrelation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Relationen mellan lärare och elev har inom den svenska skolan tillskrivits en allt mer framträdande roll. Både nationella och internationella studier har påvisat elevers efterfrågan aven djupare relation med läraren och sagda relations påverkan på elevens skolprestation. LÄS MER
25. Skolan är på min sida : elever med stöd av elevassistent – vad relationen mellan elev och assistent innebär för elever på gymnasiets nationella program
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever som går på gymnasiets nationella program och som har stöd av en elevassistent upplever sin studiesituation. Studien undersöker vad relationen mellan elev och elevassistent har för betydelse för elevens skolgång ur elevens och ur skolans perspektiv. LÄS MER