Sökning: "Dialog mellan lärare och elev"

Visar resultat 6 - 10 av 44 uppsatser innehållade orden Dialog mellan lärare och elev.

  1. 6. Den genuina dialogen för lärande? : en kvalitativ studie av åtta lärares uppfattningar av dialogens karaktär, roll och betydelse för elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elina Tauson; Malin Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Dialog; relationell pedagogik; Aspelin; Buber; Bakhtin; Vygotskij;

    Sammanfattning : Undersökningen är gjord med syfte att undersöka några lärares uppfattningar av dialogen mellan lärare och elev i lärandesituationer. Vad som framförallt undersöktes var hur lärarna resonerade kring dialogens karaktär samt vilken roll och betydelse för lärande som lärarna tillskrev dialogens art. LÄS MER

  2. 7. Digital värdegrund på fritidshemmet : En utforskande essä om riskmedvetenhet kring digitala plattformar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Liselott Wågdalen; [2020]
    Nyckelord :Digital risk; After-school centre; After-School teacher; Challenges; ICT; Dialogue; Perspective; Pedagogy; Perceptions; Possibilities; Digital groundwork; Abusive behavior; Digitala risker; Fritidshem; IKT; Lärare i fritidshem; Lärarperspektiv; Pedagogik; Dialog; Utmaningar; Digital förberedelse; Kränkande beteende; Digital värdegrund;

    Sammanfattning : This is a scholarly essay in which i examine and reflect on my issues related to digital risk and behavior in school and after-school centre. I have two questions that i wanted to focus on. LÄS MER

  3. 8. Hem och skola i framgångsrikt samarbete : En studie om hur vårdnadshavare till elever med Autismspektrumtillstånd upplever möjligheter och hinder i kontakten med skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magdalena Kjellstorp; Malin Smystad; [2018]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; dilemmaperspektiv; hem och skola; inkludering; kompensatoriskt perspektiv; relationellt perspektiv och samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur några vårdnadshavare till elever med Autismspektrumtillstånd, AST upplever kontakten och samarbetet med skolan. Vår önskan var att finna framgångsfaktorer i vårdnadshavarnas berättelser. Studien var av kvalitativ ansats och hade sin utgångspunkt i några specialpedagogiska perspektiv. LÄS MER

  4. 9. Digital portfolio i bildämnet : Synliggörande och delaktighet i lärandeprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED); Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Leena Joandi; [2017]
    Nyckelord :Digital portfolio; design for learning; multimodality; art education; learning process; assessment process; formative assessment; Digital portfolio; portfolio; multimodalitet; bilddidaktik; bildpedagogik; portföljarbete; mediering; synliggöra lärande; synliggöra bedömning; zpt; bfl; designteoretiskt perspektiv; lärprocesser; bedömningsprocess; formativ bedömning; dialog; asynkrotiska samtal;

    Sammanfattning : I studien undersöks användningen av digital portfolio i bildämnet och hur den digitala portfolion ingår i att synliggöra lärandeprocessen, samt hur den kan skapa en pågående dialog mellan elev och lärare. Vidare undersöks den digitala portfolions roll i elevers delaktighet i bedömningsprocessen. LÄS MER

  5. 10. Vad bidrar till en varm och nära elevrelation?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kent Borgström; [2017]
    Nyckelord :Autenticitet; Elevens syn; Förtroende; Inlärningsfrämjande undervisning; Kreativ kompetens; Lärande; Relationell pedagogik; Relationspedagogik; Respekt; Äkta dialog;

    Sammanfattning : Detta arbete belyser elevernas syn på lärare och på sin lärsituation. Syftet med arbetet är att belysa elevers syn på pedagoger och vilka egenskaper hos lärare som leder till god och inlärningsfrämjande relation. Den uppfattning eleverna ger vägs sedan in i tidigare forskning inom området relationell pedagogik. LÄS MER