Sökning: "Dialog mellan lärare och elev"
Visar resultat 11 - 15 av 44 uppsatser innehållade orden Dialog mellan lärare och elev.
11. ”Vi jobbar mycket gemensamt” : En kvalitativ studie om hur lärare stöttar elever med lässvårigheter vid matematikinlärning.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Det är mycket att läsa i matematikundervisningen, mer än vad många tror eller tänker på. Eleverna som har lässvårigheter får därmed svårt att lära i matematiken även om det inte är själva uppgiftlösandet som är problemet. Inom matematik behöver eleverna läsa instruktioner för att veta vad de ska göra med uppgiften. LÄS MER
12. Lustfyllt lärande i matematik på lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Brekalo, Dragana (2016), Lustfyllt lärande matematik på lågstadiet. Speciallärarprogrammet,Matematikutveckling, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER
13. Varje elev är sin egen berättelse : En pojkes berättelse om dyslexi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka en elevs upplevelser av och reflektioner kring läs- och skrivsvårigheter samt det stöd eleven fått i skolan. Den intervjuade eleven i studien har en dyslexidiagnos. LÄS MER
14. Det gäller att "klicka" med eleven. En intervjuundersökning om undervisningsformer i ämnet sång på gymnasieskolans estetiska program.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Studien uppmärksammar olika undervisningsformer för ämnet sång på gymnasieskolans estetiska program och problematiserar didaktiska konsekvenser. Syftet med studien var att i ljuset av sociokulturell lärandeteori, utveckla kunskap om konsekvenser av form för undervisning inom ämnet sång, sett till om den sker i grupp eller enskilt. LÄS MER
15. Delaktighet i lärandet. En studie om elevers uppfattningar om hur ofta de bjuds in till aktiviteter som främjar delaktighet i egen språk-, läs- och skrivutveckling
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka dels elevers, åk 6-9, uppfattningar om hur ofta de bjuds in till aktiviteter som främjar delaktighet i lärandet, dels om de anser att dessa aktiviteter har betydelse för deras lärande när det gäller språk-, läs- och skrivutveckling. Teori: Studien hämtar influenser från positivism och fenomenologi när det gäller vetenskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER