Sökning: "Digitala texter"

Visar resultat 11 - 15 av 277 uppsatser innehållade orden Digitala texter.

  1. 11. Vår nya digitala verklighet: AI-genererade texter och hjälpmedel : En intervjustudie om artificiell intelligens: möjligheter, utmaningar och framtidsutsikter för svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felix Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sedan den snabba utvecklingen av artificiell intelligens som ChatGPT, har den svenska skolanställts inför flera frågor angående hur bedömning ska ske, hur undervisning ska förändras och ivilken riktning den svenska skolan ska anta i framtiden. Artificiell intelligens ses som något somkommer att revolutionera den svenska skolan på sikt. LÄS MER

  2. 12. Lärares didaktiska val av digitala applikationer : En intervjustudie kring hur lågstadiepedagoger motiverar sina val av digitala applikationer för att främja elevernas läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annelie Andersson; Anna Ewald; Nina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :digital tools; applications; literacy; primary school; digitala verktyg; applikationer; läs- och skrivutveckling; lågstadiet;

    Sammanfattning : I Lgr22 står det formulerat att eleven ska få skapa texter enskilt och gemensamt där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg. Då digitala verktyg används nästan dagligen i skolverksamheten samt att dessa ofta är uppbyggda på att användaren ska navigera i applikationer så är det viktigt att synliggöra pedagogernas perspektiv och didaktiska val. LÄS MER

  3. 13. Biases in AI: An Experiment : Algorithmic Fairness in the World of Hateful Language Detection

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anna Stozek; [2023]
    Nyckelord :machine learning; algorithmic fairness; unintended bias; sentiment analysis; automated hate detection; maskininlärning; algoritmisk rättvisa; oavsiktlig bias; sentimentanalys; automatisk hatdetektion;

    Sammanfattning : Hateful language is a growing problem in digital spaces. Human moderators are not enough to eliminate the problem. Automated hateful language detection systems are used to aid the human moderators. One of the issues with the systems is that their performance can differ depending on who is the target of a hateful text. LÄS MER

  4. 14. Digitala verktyg eller skriva för hand? : En litteraturstudie om skrivundervisning med digitala verktyg och att skriva för hand

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Moa Bernspång; Emilia Jogenvik Nyander; [2023]
    Nyckelord :skrivinlärning; digitala verktyg; skriva för hand; motivation; F-3 ;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie sammanställer forskning om för och nackdelar i skrivundervisningen med digitala verktyg och att skriva för hand. Syftet med litteraturstudien är att få en förståelse kring vilken metod som gynnar elevernas skrivinlärning samt motivation för att skriva. LÄS MER

  5. 15. Lärares syn på en digital läsundervisning : En kvalitativ studie om lärares användande av digitala verktyg och digitala texter i läsundervisningen på lågstadiet.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Brickarp; [2023]
    Nyckelord :Literacy; digital literacy; reading instruction; Läsundervisning; digitalisering; digital läsundervisning; digital text; digitala verktyg.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie berör digitala verktyg och digitala texter i svenskämnet. Med studien ämnar jag att beskriva hur digitala verktyg och digitala texter används inom den tidiga läsundervinsingenen. LÄS MER