Sökning: "digital läsundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden digital läsundervisning.
1. Lärares syn på en digital läsundervisning : En kvalitativ studie om lärares användande av digitala verktyg och digitala texter i läsundervisningen på lågstadiet.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Föreliggande studie berör digitala verktyg och digitala texter i svenskämnet. Med studien ämnar jag att beskriva hur digitala verktyg och digitala texter används inom den tidiga läsundervinsingenen. LÄS MER
2. En ljusare framtid med släckta skärmar : Digitaliseringen och lärares resonemang om digitala verktyg i läsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Läsning och läsförståelse är en grundpelare i majoriteten av skolans ämnen. På grund av den ökade digitaliseringen sker en förändring i hur människan läser. Många barn och unga växer upp med digitala verktyg som en självklar del i deras liv. Med digitaliseringen ökar läsning på skärm och digitala verktyg i skolan. LÄS MER
3. Läraren, läsning och digitala verktyg : En studie om lärares uppfattningar av att arbeta med digitala verktyg i lågstadiets läsundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: De digitala verktygen var från början tänkta att effektivisera undervisningen och ersätta läraren. Det har dock visat sig att de inte alls kunnat ersätta lärarens kompetenser. Med tanke på digitaliseringens ökning har textens form ändrats. LÄS MER
4. Läsa och förstå olika typer av texter i en digital värld : En intervjustudie rörande lärares uppfattning om digitaliseringens påverkan på läsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elva svensklärare dels upplever att digitala verktyg påverkat elevers läsförståelse, dels hur de upplever att den påverkat lärarnas läsundervisning i klassrummet. Frågeställningarna för att få svar på detta utgår från hur lärarna upplever att elevers läsning och läsförståelse påverkats av digitaliseringen och hur de upplever att läsundervisningen i klassrummet påverkas. LÄS MER
5. Lärares uppfattning om en digital fonemiskt inriktad läsintervention för elever i särskolan som är i behov av AKK
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare uppfattar en digital fonemiskt inriktad intervention för att främja läsutveckling hos särskoleelever som är i behov av Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK). Fyra semistrukturerade dyadintervjuer utfördes med lärare. LÄS MER