Sökning: "Digitala texter"

Visar resultat 6 - 10 av 277 uppsatser innehållade orden Digitala texter.

  1. 6. ANALOGA OCH DIGITALA LÄROMEDEL I GEOGRAFI : En kvalitativ studie om mellanstadieelevers upplevelser av olika läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kristoffer Andersson; [2023]
    Nyckelord :digitala läromedel; analoga läromedel; digitala mervärden; återkoppling; pappersbaserad text;

    Sammanfattning : Digitala läromedel används alltmer i den svenska skolan och förändrar elevers inlärningsmiljö. Forskning har visat på att det digitala läromedlet har många fördelar gentemot det analoga när det kommer till representation, interaktion och social positionering, men forskning har visat på det digitala läromedlets brister och tillkortakommanden när det kommer till att läsa informativa texter digitalt. LÄS MER

  2. 7. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang om undervisning av flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rasmiya Ahmed; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; learning environment; language development and pre-school; Flerspråkighet; lärandemiljö; språkutveckling och förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie handlar om flerspråkighet i förskolan. Sju förskollärare intervjuades om deras undervisning med flerspråkiga barn. Resultatet visar att de arbetar med flerspråkighet i förskolan i syfte att främja språkutveckling både i svenska och på barnets modersmål. LÄS MER

  3. 8. Bildlärare och deras läromedel : en kvalitativ intervjustudie om bildämnets uppdrag och villkor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Peter Nuottaniemi; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; läromedel; läroplansteori; intervjustudie; ämneskonception;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka bildlärares val och tillämpning av läromedel. Det är en kvalitativ intervjustudie som genom fem bildlärares röster om läromedel belyser bildämnets uppdrag och villkor, samt de utmaningarna och behov de upplever finns i yrket. LÄS MER

  4. 9. Digitalt anpassad information för personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Hanna Zoort; [2023]
    Nyckelord :Text design; dyslexia; reading and writing difficulties; information design; simplification; accessibility; Textdesign; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; informationsdesign; förenkling; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete i informationsdesign med inriktning textdesign. Syftetmed studien är att undersöka aspekter som gör digitala texter tillgängliga förutvald mottagargrupp med hjälp av principer framtagna för dessa i kombinationmed principer inom informationsdesign. LÄS MER

  5. 10. “Det gäller att vi verkligen tänker oss för” : En kritisk diskursanalys av förskollärares tal om användandet av digitala verktyg med yngre barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Titti Sjölund; Emma Vidaković; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; diskurs; förskollärare; KDA; yngre barn.;

    Sammanfattning : Sedan implementeringen av digitala verktyg i läroplanen har en polarisering uppstått kring användandet av digitala verktyg med yngre barn där forskning visar både positiva och negativa aspekter. Massmedia lyfter fram att det råder delade åsikter kring användandet av digitala verktyg bland förskollärare. LÄS MER