Sökning: "Dino Kraft"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Dino Kraft.

  1. 1. Utbildning, Värderingar och Demokrati: Utbildning som konsoliderande kraft

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Viktor Tagesson; Dino Ekdal; [2018]
    Nyckelord :Demokrati; Utbildning; Ungern; Demokratiska Värderingar; Aktivt Medborgarskap; Distribution av Utbildning; Demokratisk Recession; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Följande skrivning ämnar undersöka kopplingen mellan utbildning och demokrati, genom att studera enkätresultat världen över samt ställa detta mot andra forskares fynd på området. Högre nivåer av utbildning verkar samvariera med mer positiva inställningar gentemot demokrati men även hur pass aktiv man är som medborgare tycks korrelera positivt med utbildningsnivå. LÄS MER

  2. 2. Utvärdering av temporära stödkonstruktioner

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Markus Swedmark; Dino Hot; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I byggnad och anläggningsprojekt där man avser att förändra de ursprungliga geometriska förhållandena, till exempel genom schaktning, är det vanligt att någon form av stödkonstruktion används. Syftet med stödkonstruktionen är att förhindra att stabilitetsbrott uppstår i jorden, men även att skydda närliggande byggnader, anläggningar och infrastruktur mot skadliga rörelser i jorden etc. LÄS MER

  3. 3. Ett perspektiv på skolvalsreformen : En studie om hur fyra skolledare ser på reformen det fria skolvalet och dess påverkan på den svenska skolan gällande skolsegregation och kunskapsresultat utifrån målet en likvärdig skola

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Rijad Rashkaj; Dino Rakovic; [2013]
    Nyckelord :Fria skolvalet; kunskapsresultat; likvärdig skola; reform; skolsegregation; social handling; stratifiering;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att ge läsaren en djupare inblick i reformen det fria skolvalet som trädde i kraft i början av 1990-talet i Sverige. Med uppsatsen skapas en kännedom för läsaren i hur reformen gick i kraft samt hur den i efterhand kan problematiseras utifrån forskning samt intervjuer med viktiga personer inom skolväsendet. LÄS MER