Sökning: "Disciplinär makt"

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden Disciplinär makt.

  1. 21. Mental ohälsa och den psykiatriska institutionen - En fallstudie av den svenska psykiatrin

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Hanna Kristensson; [2018]
    Nyckelord :Biopolitik; biomedicin; psykisk ohälsa; psykiatri; institution; makt;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats har i syfte att granska de olika teknologierna för biomakt som gestaltas inom psykiatrivården i Sverige. Metoden som kommer att användas för analysen är fallstudier vilket kommer att användas tillsammans med teorier om biomakt. LÄS MER

  2. 22. Studie- och yrkesvägledares konstruerande av nyanlända elever - En kvalitativ studie med utgångspunkt i Foucaults maktanalys, där professioner ses som viktiga diskursbärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Johansson Ask; Ida Limkär; [2018]
    Nyckelord :vägledning; nyanlända; Foucault; makt; diskursanalys;

    Sammanfattning : De senaste åren har Sverige tagit emot ett stort antal nyanlända, både barn och vuxna,vilket har påverkat trycket på svensk skola och utbildningsväsende. I tidigare svenskforskning kring nyanlända är lärare och annan skolpersonal representerade, men ytterstlite forskning har gjorts med studie- och yrkesvägledare. LÄS MER

  3. 23. Relationell makt i skolan : En studie av elevers maktutövning på lärare i undervisning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Andreas Johansson; Emma Norenäs; [2017]
    Nyckelord :Foucault; Maktrelationer; Lärare; Elev;

    Sammanfattning : Läraren behöver förhålla sig till många olika aktörer, lagar och regler i sin yrkesutövning. Samtidigt ska läraren bedriva lektioner där relationen till eleverna blir viktiga. Alla relationer innehåller utövning av makt och således också relationen mellan elev och lärare i klassrummet. LÄS MER

  4. 24. Varför blir det så känsligt? : Om ansvar och profession inom förskolans arbetslag utifrån ett maktperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Johanna Cinber; Elin Juuso; [2017]
    Nyckelord :Ansvar; arbetslag; förskollärare; maktperspektiv; profession;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa förståelse för hur förskollärarens förtydligade ansvar och uppdrag hanteras inom förskolans arbetslag genom att utifrån ett maktperspektiv analysera en kommuns interna rapport kring ansvarsfördelning i förskolans arbetslag. Examensarbetet behandlar de mekanismer som påverkar ansvarsfördelning och professionssträvanden inom förskolans arbetslag. LÄS MER

  5. 25. Det "avvikande" barnets tillblivelse : En studie om föreställningar, konstruktioner och maktrelationer kring barn med autismspektrumtillstånd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nils Eriksson; [2017]
    Nyckelord :discourse; power and disciplinary power; regime of truth; social construction; diskurs; makt och disciplinär makt; sanningsregim; social konstruktion;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie är att problematisera och ge en djupare förståelse för tre utbildade specialpedagogers tankar och reflektioner, beträffande hur makt, konstruktioner och diskurser kan komma till uttryck kring barn med autismspektrumtillstånd (AST) i förskolan. Forskningsområdet utgår från en förståelse som hävdar att det finns otillräckliga kunskaper om maktrelationer, sociala konstruktioner och diskurser som präglar dessa barn. LÄS MER