Sökning: "Disciplinär makt"
Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade orden Disciplinär makt.
11. “Man kan väldigt lätt tro att man är världens sämsta socialsekreterare” En kvalitativ studie om socialsekreterares känslor och tankar om yrkesrelaterade misstag inom social barnavård.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Den sociala barnavården är en komplex praktik som kan påverka barn och familjers liv på avsevärda sätt. Risken för misstag är ständigt närvarande i det dagliga arbetet som är präglat av svåra bedömningar gällande utredningar av familjer. Socialsekreteraren behöver beakta lagar och regler samt klienters individuella behov. LÄS MER
12. ”Vi löser det” : Maktrelationer mellan yrkesroller i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstract Den svenska förskolan har stegvis gått från en platt till en hierarkisk förskoleorganisation. Förskolans läroplan reviderades 2018 och med detta uppdaterades ansvarsområdena i verksamheten och förskollärarna fick ansvaret för den pedagogiska verksamheten. LÄS MER
13. “Det här med metoder att bli lyssnad på är nog det vi jobbar på med varje, varje dag” - En kvalitativ intervjustudie om metoder för ungdomars delaktighet i den svenska representativa demokratin
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att få förståelse för hur det dubbla syftet med ungdomsråd att både lära ut om demokrati och ge inflytande åt ungdomar bör förstås utifrån syftena som ungdomar har med att vara delaktiga i demokratin. Studien operationaliseras genom kvalitativa intervjuer med sex ungdomar mellan 14-16 år från fyra kommunala ungdomsråd i kommuner med olika socioekonomiska förutsättningar för att uppnå åsiktsheterogenitet. LÄS MER
14. Stör inte, lek pågår! : En studie om hur maktpositioner synliggörs ur ett pedagogiskt syn och förhållningssätt kring den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Sammanfattning Lek är centralt inom förskoleverksamhet och har beforskats en hel del. Fri lek är också centralt men är inte lika välbeforskat. LÄS MER
15. "Vi har inte tid med luddigt" : Vilka barn är i behov av särskilt stöd? - En diskursanalys av lärares beskrivningar från tre skolformer utifrån ett maktperspektiv.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka vilka diskurser som framträder i lärares syn på kategoriseringen barn i behov av särskilt stöd, från tre olika skolformer. Detta genom att undersöka likheter och skillnader i beskrivningarna av barn i behov av särskilt stöd, samt lyfta synen på normalitet och avvikelse ur ett maktperspektiv. LÄS MER