Sökning: "Drama elements"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden Drama elements.

  1. 21. Estetisk orientering : En fenomenologisk-hermeneutisk studie om gymnasieelevers upplevelser av en kurs innehållande dans, bild, musik och teater

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Petronella Borseman; [2013]
    Nyckelord :aesthetic subjects´ in school; self image; body; students at upper-secondary School; phenomenology; hermeneutics.; estetiska ämnen i skolan; självbild; kropp; gymnasieelever; fenomenologi; hermeneutik;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ uppsats som baseras på intervjuer med elever som går årskurs två på estetiska programmet och läser den obligatoriska kursen Estetisk orientering. I inledningsavsnittet ges en bild av de estetiska ämnenas funktion och plats i skolan, hur det ses på praktiskt kontra teoretiskt kunnande, att lära med olika sinnen samt de estetiska ämnenas minskade utrymme i skolan. LÄS MER

  2. 22. English Arts and Crafts gardens and how they can be modernised in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Kristina Nygren; [2012]
    Nyckelord :Arts and Crafts movement; sustainable garden; Hidcote Manor; Sissinghurst Castle; Ulla Molin; Ulf Nordfjell; Garden Design; modernisation; hållbar trädgård; trädgårdsgestaltning; modernisering;

    Sammanfattning : The aim with this thesis was to investigate what characterises an English Arts and Crafts garden how they could be modernised in Sweden. My research was limited to 20 weeks of full-time writing and worth 30 ECTS. Through literature studies, interviews and site visits I could analyse my findings which resulted in a concrete garden design project. LÄS MER

  3. 23. Nationella minoriteter och mänskliga rättigheter -ett tematiskt utveclingsarbete med historiedidaktiken som grund

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeanette Wiberg; [2011]
    Nyckelord :historiedidaktik; mänskliga rättigheter; nationella minoriteter; tematiskt arbete; utvecklingsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete är att visa och ge förslag på hur man på ett tematiskt sätt kan undervisa om de svenska nationella minoriteterna och mänskliga rättigheter. Med hjälp av tidigare forskning, historiedidaktik och historiekultur som teorier, och den nya läroplanen Lgr 11 har jag arbetat fram en undervisningsplanering för grundskolans senare år i ämnena historia, svenska och samhällskunskap. LÄS MER

  4. 24. Utepedagogik, drama och bild : språkutvecklande arbetsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Lina Yousif; [2010]
    Nyckelord :bi- and multi-language; out-pedagogy; drama and art; två och flerspråkighet; utepedagogik; drama och bild;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine how out-pedagogy, drama and art can be used as means of promoting language development of bi-and multi-language learners, and to show what benefits these three methods offer to children of year three of an elementary school in Stockholm City. This is a small survey of work-style and the results are based on observations and interviews with five teachers which included three class teachers, one resource teacher and one other language teacher and it was carried out two full days of observations in both classroom and outdoor environment. LÄS MER

  5. 25. Mythomachines Suspended, Fallen and Jumping Cyborgs

    D-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

    Författare :Ángela Hoyos; [2009-06-29]
    Nyckelord :Media Art; Installation Art; Performance Art; Kinetics; Poetry; Comparative Religion; Theatre Arts; Latin American Literature; Intellectual Freedom;

    Sammanfattning : In this text I am presenting the installation and performance project called ‘Automatic bai Chans’ I developed since the spring 2008 mainly in collaboration with Juan Hernández, student of the C: Art: Media Master’s program. We collaborated also with Anna-Sara Åberg from the School of Music and Drama, who brought a valuable input to the project as well. LÄS MER