Sökning: "Dramapedagogik hermeneutik"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Dramapedagogik hermeneutik.
1. Sanfolkets transformativa kunskapsprocesser : En kvalitativ analys av sanfolkets existentiella riter ur ett dramapedagogiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Studien syftar till att analysera sanfolkets existentiella riter och transformativa processer ur ett dramapedagogiskt perspektiv. Bakgrunden avgränsas till att undersöka och redogöra för Ju/’hoansifolkets etnografi, kosmologi samt riter med fokusering på de transformativa processerna. LÄS MER
2. Hur introducerar man drama för vuxna som inte vill? : Fokussamtal med dramapedagoger
Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Abstract Som dramapedagog är det vanligt att man får uppdrag att leda vuxengrupper som inte själva har valt att ha drama. I dessa grupper finns ofta en stor rädsla och ett stort motstånd vilket man som dramapedagog måste hantera och förhålla sig till. LÄS MER
3. Forumspel som punktinsats : Dramapedagogers berättelser om lyckade och mindre lyckade projekt
Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Studien behandlar forumspel som punktinsats utifrån en fenomenologisk hermeneutisk ansats. Två dramapedagoger har genom djupintervjuer delgett sina berättelser om arbetet med forumspelsmetoden under korta insatser. LÄS MER
4. Rehearsals are for wimps! Regissörer om teaterprocessen med funktionshindrade skådespelare- : En hermeneutisk studie baserad på intervjuer med regissörer från Teater Sláva, Ållateatern, Moomsteatern & Teater Surra
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : .... LÄS MER
5. "Nu gör vi en lek! eller jag menar en övning..." : -en kvalitativ studie av dramapedagogers tankar om lek
Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och beskriva hur några dramapedagoger förhåller sig till aktiviteten och begreppet lek. Frågeställningen är: Hur används begreppet lek av dramapedagoger? Vad betyder begreppet och aktiviteten lek för dramapedagogerna och hur definierar och använder de ordet lek? Uppsatsen är en kvalitativ studie där sex dramapedagoger först blivit observerade och sedan intervjuade. LÄS MER