Sökning: "förskola maktperspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden förskola maktperspektiv.
1. Att bygga broar för en jämställd lärmiljö i förskolan : En studie om hur organiseringen av förskolans lärmiljöer kan användas som ett verktyg för jämställdhet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar på hur förskolans lärmiljö kan organiseras för att motverka könsstereotypa mönster som kan påverka barns aktivitetsval. I arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag krävs en ständig reflektion om de normer som skapas i samspel med den sociala och fysiska miljön. LÄS MER
2. Tillrättavisning av barn i förskolan : En studie om maktutövning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskolepedagogers uppfattning om användningen av tillrättavisning av barn i förskolan. Studien undersöker även de strategier förskolepedagoger upplever sig ha för att bemöta barn som ignorerar tllrättavisningar. För att besvara syftet har två frågeställningar formulerats. LÄS MER
3. “Kompetens och attityd kring digitalaverktyg i svenska förskolor” : En studie om förskollärares förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagogers attityder kring de digitala verktygen i förskolan påverkar deras egen kompetens. Så att de på ett adekvat sätt kan bidra till barnens utveckling och lärande via digitala verktyg. LÄS MER
4. Att vara i ett maktnätverk : En kvalitativ studie av pedagogers berättelser kring olika diskurser om barn i relation till utmanande situationer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Föreliggande studie avser att belysa olika diskurser om barn i förskolan i relation till utmanande situationer samt den makt som utspelar sig i relationer mellan pedagog och barn. Makt kan utspela sig genom det uppdrag som pedagoger i förskolan har, att genom styrning och vägledning forma barn för att anpassas till samhällets normer och värderingar. LÄS MER
5. "Du vet vad som gäller!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärare förhåller sig till populärkultur i barns lek och samtal
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This scientific essay examines how preschool teachers relate to the subject of popular culture in preschool. The essay is based on two self-experienced stories from my workplace and from the preschool practice. LÄS MER