Sökning: "EGD"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade ordet EGD.

  1. 1. Watt’s the big deal? : European Green Deal’s impact onelectrification research in the automobileindustry

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Saga Ryttegård; Lewin Schulz; [2023]
    Nyckelord :European Green Deal; Automobile Industry; Sustainability; Innovation; Electrification; research and development; policy change;

    Sammanfattning : The attitude towards sustainability has vastly changed in the last few years.The European Green Deal(EGD) is a European law package that addresses the climate crisis and aims to transform businesseswithin the European Union towards more sustainable models. LÄS MER

  2. 2. The Paradox of Green Development : A Critical Discourse Analysis of the European Green Deal with a Specific Focus on Electric Vehicles

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Mona Rafieefar; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Electric vehicles are central to sustainability policy solutions in the European Union (EU). In policy documents published by the European Commission (EC), a transition to electric vehicles is supported by sociotechnical imaginaries of energy efficiency, economic growth, and environmental protection. LÄS MER

  3. 3. TGfU och Enhanced Guided Discovery i fotbollsträning : Observation av en akademitränares arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Robert Isesund; [2015]
    Nyckelord :Fotboll; Tränare; Tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att utvärdera hur en fotbollstränare i en ungdomsakademi bedriver fotbollsträning utifrån de teoretiska ramverken Teaching Games for Understanding (TGfU) och Enhanced Guided Discovery (EGD) i syfte att skapa effektivisering i lärande samt starkare självbestämmande motivation. Detta leder till följande frågeställningar: * Hur stor del av träningar med syfte att utveckla spelförståelse, taktik och teknik ägnas åt övningar som är isolerade respektive funktionella? * Hur stor del av träningstiden ägnas åt paus/samling och effektiv träningstid? * Är tränarens arbetssätt präglat av EGD vid inlärning av spelförståelse och teknik? Metod I studien medverkar en tränare för ett akademilag i fotboll. LÄS MER

  4. 4. Hur formas ett inlärningsklimat som är framgångsrikt över tid? : En observationsstudie om fotbollstränares beteenden och träningsaktiviteter

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Felicia Henriksson; Danielle Marand; [2015]
    Nyckelord :Soccer; enhanced guided discovery; teaching games for understanding; self-determination theory; intrinsic motivation; feedback; questioning; playing form; Fotboll; guidad inlärning; teaching games for understanding; självbestämmande motivation; inre motivation; feedback; frågeteknik; spel; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Aim and research questions The over-all aim of this study was to gain insight info how two male coaches of a specific soccer team behave in a practice environment with regards to educating the players. More specifically, the study sought to map the extent to which said behaviour matched two specific methods of learning; these being Teaching Games for Understanding (TgfU) and Enhanced Guided Discovery (EGD). LÄS MER

  5. 5. Enhanced Guided Discovery och Teaching Games for Understanding som arbetsätt i fotboll. : En observationsstudie om tränarbeteenden inom ungdomsfotboll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Magnus Berglund; Anna Carlström; [2015]
    Nyckelord :Fotboll; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen var att genom systematisk observation undersöka hur en ungdomsfotbollstränare använder sig av beteenden som är överensstämmande med Enhanced Guided Discovery (EGD) och Teaching Games for Understanding (TGfU) i sin tränarroll under träning. Syftet besvarades med hjälp av följande frågeställningar: Hur ser fördelningen ut för tränaren med instruktionsbeteenden, feedback och frågetekniker? Hur stor del av träningen går åt till aktiviteter i training form respektive playing form? Metod Metoden som användes var en systematisk deltagande observation. LÄS MER