Sökning: "pedagogical dilemmas"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden pedagogical dilemmas.

  1. 1. Samverkan - ett samarbete på olika vilkor. : En vetenskaplig essä om samverkan i grundskolan mellan fritidshemslärare och klasslärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Orhan Anar; Sofia Mårdh; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; curriculum; after-school care teachers; classroom teachers; power; loyalty; loyalty conflict; hierarchy; samverkan; styrdokument; fritidslärare; klasslärare; makt; lojalitet; lojalitetskonflikt; hierarki;

    Sammanfattning : Syftet med denna vetenskapliga essä är att skapa en bredare och djupare förståelse kring problematiken med samverkan mellan fritidshemslärare och klasslärare. I läroplanen finns brister om vad samverkan ska innehålla och hur den bör utformas och vår gemensamma uppfattning är att det fortfarande finns brister i hur arbetet med samverkan sker. LÄS MER

  2. 2. Balancing Authority and Freedom: Rousseau's Path to Resolving Educational Dilemmas in Malawian Primary Schools

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Tadala Stambuli; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The Malawi primary education system is bifurcated into public primary schools, free primary schools sponsored by the government of Malawi, and private primary schools, primary schools run by private entities as a business. The two primary education branches subscribe to the polar opposite schools of thought on authority: traditional and progressive teaching methods respectively. LÄS MER

  3. 3. Förskolan som lärande organisation från rektorers perspektiv på samt uppfattningar om språk & flerspråkighetsutvecklande arbetssätt.

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Petra Karlqvist; Sana Hafeez; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; language development; preschool; leadership role; theoretical perspective on learning organizations; principal; educators; working methods; social constructionism.; flerspråkighet; språkutveckling; förskola; ledarroll; lärande organisationer; rektor; pedagoger; arbetssätt; socialkonstruktionism.;

    Sammanfattning : The study is based on the pre-schools principal's descriptions of their work with language and the multilingualism's developing working methods in learning organizations to promote multilingualism and the language development of and for children in preschool. Social constructionism and Theoretical perspective on learning organizations are the theories in which the study is based, empirical data were collected via four semi-structured interviews. LÄS MER

  4. 4. Elevhälsan från insidan : En kvalitativ studie av elevhälsans salutogena och förebyggande förändringsarbete

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Soxbo; [2022]
    Nyckelord :special education; pupil health care teams; professions; interviews; observations; organizational learning; salutogenic and preventively work of changee;

    Sammanfattning : All schools must have access to a pupil health care team where dilemmas that arise in pedagogical practice must be treated with the aim of preventing students from getting into school difficulties. Pupil health care teams must have access to multiple professions who, based on their professional perspective, must nuance the perceived problem and find a consensus on how this should be handled in the best way. LÄS MER

  5. 5. Inget man tar i korridoren liksom : Elevassistenters erfarenheter av elevers integritet i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Eva Hallberg; [2022]
    Nyckelord :Special school; intellectual disability; integrity; teaching assistant; Grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; integritet; elevassistent;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om några elevassistenters erfarenheter av att hantera frågor som rör elevers personliga och kroppsliga integritet, med särskilt fokus på gränser för kroppslig närhet i grundsärskolans dagliga praktik. De metoder som tillämpades var narrativa intervjuer med en kvalitativ design. LÄS MER