Sökning: "cecilia arvidsson"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden cecilia arvidsson.

  1. 1. "Vi skulle ju dela på henne" : En kritisk diskursanalys av makt och genus i norska tv-serien Exit

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Cecilia Arvidsson; Moa Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Power; power relations; gender; tv-series; Exit; master suppression techniques; The Male Gaze; critical discourse analysis; semiotic; television;

    Sammanfattning : The Norwegian Tv-series Exit displays the lives of four rich financiers that has it all: money, careers, and families. However, they are bored and escape their family lives by the use of drugs, sex and violence. The Tv-series display badly treated women in various scenes, they are either prostitutes or housewives. LÄS MER

  2. 2. Ett jämlikt arbetsklimat?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cecilia Lundström; Wilma Arvidsson; [2020]
    Nyckelord :Parisavtalet; diskursanalys; WPR; jämlikhet; social greens; Law and Political Science;

    Sammanfattning : 2015 upprättades Parisavtalet i ett försök att bekämpa de globala klimathoten. Avtalet innebär ett åtagande för de stater som skrivit på att vidta kraftfulla åtgärder för att hålla den globala temperaturökningen under 2 grader celsius, med siktet inställt på 1,5 grader celsius (Förenta Nationerna, [FN], 2015). LÄS MER

  3. 3. Levande ytor - Världen är vår canvas : Rumslig upplevelse med Spatial AR

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Cecilia Arvidsson; Izabella Henningsson; Linnea Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Spatial augmented reality; Projection mapping; Spatial storytelling; Calm technology; Experimentation; nature; Spatial augmented reality; Projection mapping; Spatial storytelling; Calm technology; Experimenterande; Natur;

    Sammanfattning : I detta kandidatarbete undersöker vi hur projection mapping (projicering på en yta) kan användas för att skapa en rumslig berättelse eller upplevelse. Utifrån vår egna tolkning av calm technologys (lugn teknologi) principer har vi skapat ett designperspektiv som syftar till att göra designen lugn, genom att teknologin inte ska bli störande för åskådaren. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg som lärandeverktyg i förskolans undervisning : En studie med anledning av ett förtydligat läroplansuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Cecilia Hallqvist-Lembke; Veronika Arvidsson; [2018]
    Nyckelord :Digitala verktyg; lärandeverktyg; undervisning; förskollärare; förskola; multimodalt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar kring digitala verktyg för lärande med anledning av formuleringarna i förslaget till ny läroplan. Frågeställningarna var: Vilka uppfattningar har förskollärarna om digitala verktyg för lärande? Vilka möjligheter och utmaningar i undervisningen anser förskollärarna att det utökade uppdraget kan innebära? Metoden som användes för undersökningen var semi-strukturerade intervjuer av verksamma förskollärare med särskild kunskap om och intresse för digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Lärares resonemang kring elever i läs-och skrivsvårigheter

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Cecilia Arvidsson; Anna Persson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hpKurs: SLP610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: VT/2017 Handledare: Lena Fridlund Examinator: Monica ReichenbergKod: VT17-2910-189-SLP610Nyckelord: Läs-och skrivsvårigheter, dyslexi, fonologisk förmåga, inkludering, färdighetsträning, självbild, relationella perspektivet, kategoriska perspektivet.Abstract Syfte: Uppsatsens syfte är att studera hur ett antal lärare resonerar kring elever i olika grad av läs-och skrivsvårigheter, från generella svårigheter till dyslexi. LÄS MER