Sökning: "Elever F-3"

Visar resultat 16 - 20 av 605 uppsatser innehållade orden Elever F-3.

  1. 16. Lärares Ledarskap I Klassrummet : En kvalitativ studie om F-3 lärarnas upplevelser av ledarskapet i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Dilbreen Bettran; Leonor Leao; [2023]
    Nyckelord :Ledarskap; ledarskapsstilar; ledarskap i klassrummet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur F-3 lärare upplever vad gott ledarskap är, i vilka klassrumssituationer upplever de att de har respektive inte har förutsättningar till ett gott ledarskap samt vad har de för tillvägagångssätt för att utöva gott ledarskap liksom vilka metoder de använder när ledarskapet inte räcker till. Studien utgår ifrån fyra frågeställningar: “vad upplever lärare som gott ledarskap i klassrummet”, “vilka förutsättningar upplever lärare att de har för att bedriva ett gott ledarskap i klassrummet”, “finns det situationer där lärare upplever att de inte har förutsättningar att hantera med hjälp av gott ledarskap i klassrummet” och “vilka tillvägagångssätt har lärarna för att hantera de situationer där deras ledarskap utmanas i klassrummet”. LÄS MER

  2. 17. Läsutveckling hos nyanlända elever : En kvalitativ studie av lärarens arbete för att utveckla nyanlända elevers läsning i svenska språket i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Silva Almousa; Sarah Muwafaq Saleh Al-Janabi; [2023]
    Nyckelord :anpassning; läsutveckling; likvärdig utbildning; nyanlända elever.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att närmare undersöka hur lärare i årskurs1-3 arbetar för att främja läsutveckling hos nyanlända elever. Studiens syfte inkluderade även att analysera vad lärare i årskurs f-3 anser om nyanlända elevers läsutveckling. Studien baseras semistrukturerade intervjuer med fem lärare i årskursf-3. LÄS MER

  3. 18. Vikten av avkodning : Några F-3-lärares uppfattningar om avkodning och avkodningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Boel Ahlner; Annika Johnsson; [2023]
    Nyckelord :avkodning; avkodningssvårigheter; förebygga; utbildning; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ahlner, Boel och Johnsson, Annika (2023). Vikten av avkodning[KL1] [BA2]  – Några F-3-lärares uppfattningar om avkodning och avkodningssvårigheter. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 19. Har du fått välja bok någon gång? : En kvalitativ studie om elevers inflytande i utbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gunilla Karlzén; Mette Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Elevinflytande; erfarenhet; högläsning; semistrukturerade intervjuer; grundskolan;

    Sammanfattning : I skolans styrdokument står det att elever har rätt till inflytande och att undervisningen ska utgå från elevers erfarenhet samt i de lägre åren även vara elevnära. Syftet med denna studie är att undersöka elevers inflytande över sin utbildning samt hur elevers erfarenheter återspeglas i undervisningen genom att besvara följande frågor: Har elever i åk F-3 inflytande över valet av högläsningsböcker i skolan? Hur återspeglas elevers erfarenheter i valet av högläsningsböcker?  Semistrukturerade intervjuer genomfördes med elever och pedagoger i en förskoleklass samt i en åk 2. LÄS MER

  5. 20. Differentierad matematikundervisning : En kvalitativ studie om hur F-3 lärare anpassar matematikundervisningen för att möta elevers olika kunskapsnivåer.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tilda Andersson; Sophia Alun Rosvall; [2023]
    Nyckelord :Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla och fördjupa kunskapen hur lärare i F-3 anpassar matematikundervisningen för att möta alla elevers olika kunskapsnivåer. En kvalitativ ansats i form av intervjuer användes för att besvara studiens tre forskningsfrågor. LÄS MER