Sökning: "Elisabeth Svensson"
Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden Elisabeth Svensson.
21. Med framtiden för fötterna, En kvantitativ studie av ungdomars framtidsplaner
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att utifrån ungdomars framtidsplaner undersöka vilka skillnader som finns mellan män och kvinnor samt mellan storstaden och landsbygden. Vad gäller framtidsplaner har vi i första hand inriktat oss på områdena boende, utbildning och arbete samt familj. LÄS MER
22. Sambandet mellan redovisning och beskattning : Hur kommer kvaliteten i de finansiella rapporterna att påverkas vid en frikoppling av redovisning och beskattning?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : Sambandet mellan redovisning och beskattning är ett komplicerat område som ärsammankopplat på flera olika sätt. Det råder olika meningar om Sverige skall ha kvar detnuvarande sambandet eller anpassa sig till de internationella reglerna där det råder enfrikoppling. LÄS MER
23. Arbetar företag olika med Corporate Social Responsibility beroende på ägarstruktur?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I studien har skillnader mellan fallföretagens arbete med CSR kunnat påvisas, och där några av dessa enligt oss är direkt hänförbara till ägarstrukturen. Utifrån dessa skillnader har vi formulerat fem hypoteser Dessa hypoteser innefattar att kraven på att statliga företag ska ta ett socialt ansvar är större än för privata och att konsekvenserna av att inte ta detta ansvar blir större för statliga företag. LÄS MER
24. Uppdragsbrevet – formalitet eller reducerat förväntningsgap?
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomiSammanfattning : När det finns en skillnad mellan vad revisorn förväntas utföra och vad revisorn tillhandahåller uppkommer ett förväntningsgap. Detta förväntningsgap är ingen ny företeelse och ända sedan dess uppkomst har revisionsprofessionen vidtagit olika åtgärder för att minska gapet. LÄS MER
25. Läsinlärning : Lärares metoder och medvetenhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Den språkliga medvetenheten börjar utvecklas så snart en människa har förmåga att ta intryck från omvärlden och utvecklas genom samtal,språklekar och sagor. Språklig medvetenhet är en förutsättning för att kunna lära sig läsa och skriva. Läsutvecklingen sker i flera steg och startar långt innan den verkliga läsningen. LÄS MER