Sökning: "Ett ämne två slöjd"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Ett ämne två slöjd.

  1. 1. Manuellt och intellektuellt arbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Ann-Sofie Möller Fogelqvist; Matilda Blom Pommerening; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; manuellt och intellektuellt; reflektion; handling; förmågor;

    Sammanfattning : Nyttan med skolämnet slöjd är ifrågasatt från olika håll i samhället. Undersökningar visar att slöjden upplevs som ett rent praktiskt ämne och de kunskaper eleverna får med sig beskrivs som förlegade. Kursplaner uttrycker att arbetet i slöjd ska vara en förening av manuellt och intellektuellt arbete. LÄS MER

  2. 2. Att öka elevers materialförståelse i textilslöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Matilda Strassmann; [2023]
    Nyckelord :Textil; materialkännedom; slöjd; body-mind; LGR 22;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka elevers materialförståelse för olika textilier och förbättra deras förmåga att fatta självständiga samt välgrundade beslut utifrån det de vill skapa. Följande frågeställningar utgår undersökningen ifrån: Vad är grundläggande materialkännedom i textilslöjd för grundskoleelever?Hur kan slöjdlärare öka elevers materialförståelse i textilslöjd? Utgångspunkten för studien har sin grund i en övningsuppgift inom materialkännedom som jag genomförde med åk 9 i textilslöjd under VFU. LÄS MER

  3. 3. Vad förväntar sig elever av ämnet slöjd?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Nielsen; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Jag har undersökt elevers förväntningar på slöjdämnet och deras uppfattning om att dokumenterasitt arbete i slöjden. Jag har frågat elever vad deras förväntningar var på slöjdämnet, vad detycker om att ha slöjd och deras uppfattningar om att dokumentera sin arbetsprocess, vilket degör genom att skriva loggbok. LÄS MER

  4. 4. Är slöjden grönare på andra sidan? : En komparativ litteraturstudie av slöjdämnet i Sverige och Finland, år 1–9

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Bjerkehagen; Simona Stonkute; [2017]
    Nyckelord :Sweden; sloyd; textile handicraft; comparative; study; student outcome; comparison; Sverige; Finland; PISA; slöjd; textilslöjd; komparativ; litteraturstudie; forskningskonsumtion; elevresultat; jämförelse;

    Sammanfattning : I denna komparativa litteraturstudie jämför vi Sverige och Finlands respektive utbildningsväsende. Vi undersöker vad som gör Finland till ett framgångsrikt land inom slöjdutbildning, och om Sverige kan lära av Finlands exempel. LÄS MER

  5. 5. Slöjd - ett gemensamt ämne? : En studie av ramfaktorers inverkan på slöjdens organisation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Rebecka Berntsson; [2017]
    Nyckelord :textilslöjd; trä- och metallslöjd;

    Sammanfattning : Ämnet slöjd skrivs fram som ett gemensamt ämne enligt den nu gällande läroplan, men som i praktiken är uppdelad i två slöjdinriktningar. Traditionens makt är stor över hur slöjdundervisningen skall mötas och bearbetas. LÄS MER