Sökning: "karolina uppsala"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden karolina uppsala.

  1. 1. Persuading others using language online

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Datalogi

    Författare :Karolina Hagerman; [2024]
    Nyckelord :persuasion; language; persuasive communication; reddit; communication accomodation theory; language attributes; sentiment; lexical diversity;

    Sammanfattning : This study explores the dynamics of persuasive communication within the context of the r/AmItheAsshole subreddit, a platform that serves as a space for individuals to share real-life conflicts, inviting impartial judgments from the Reddit community, so-called flairs. Grounded in Communication Accommodation Theory and existing research on persuasion, the study explores the impact of language attributes on persuasive outcomes, using hypothesis testing to determine significant differences between the different flairs and two broader binary categories of blame. LÄS MER

  2. 2. Personlig integritet och brottslighet : En idéanalys om M och S syn på personlig integritet i relation till brottslighet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karolina Kässlin; [2024]
    Nyckelord :Socialdemokraterna; Moderaterna; personlig integritet; brottslighet;

    Sammanfattning : Hur ser Socialdemokraterna och Moderaternas partiprogram på personlig integritet i relation till brottslighet? Kriminalpolitiken är ett utav de mest debatterade politiska områdena idag och många gånger krockar politiska förslag med värnandet av den personliga integriteten. I denna idéanalys undersöks och jämförs Socialdemokraternas och Moderaternas partiprogram från 1990 till 2021, där syftet är att undersöka om det skett en normalisering av inskränkningar av den personliga integriteten för att komma åt brottsligheten. LÄS MER

  3. 3. Samhällsplanering som främjar fysisk aktivitet : en granskning av plandokumentet över Gottsundaområdet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Karolina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Gottsundaområdet; samhällsplanering; fysisk aktivitet; offentligt rum; hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur samhällsplanering kan påverka människors fysisk aktivitet i det offentliga rummet. Detta görs dels genom en litteraturöversikt men också genom en kvalitativ plananalys. Utifrån litteraturstudien har tre kategorier kunnat urskiljas som sedan används i studiens analys. LÄS MER

  4. 4. Chefsrekrytering : Rekryterares upplevelser och erfarenheter av rekrytering ur ett “värderingsdrivet” perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Linde; Karolina Lustig; [2023]
    Nyckelord :Manager recruitment; competency-based recruitment; value-based recruitment; values; corporate culture; Chefsrekrytering; kompetensbaserad rekrytering; värderingsdriven rekrytering; värderingar; företagskultur;

    Sammanfattning : Företagskultur och ett företags tillhörande värderingar är ett aktuellt ämne som är vanligt att diskutera ur olika perspektiv. Även rekrytering är ett omdiskuterat område. LÄS MER

  5. 5. Människa vs. Maskin : En studie om Artificiell Intelligens i marknadsföringens värld.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karolina Thollander; Johanna Malm Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; B2B marketing; Digital marketing; Marketing mix; ChatGPT; AI in digital marketing; Artificiell Intelligens; B2B-marknadsföring; Digital marknadsföring; Marknadsföringsmix; ChatGPT; AI inom digital marknadsföring;

    Sammanfattning : Artificiell Intelligens, AI, har genom den senaste tidens tekniska utveckling fått en allt större roll inom marknadsföringsarbetet. Denna studie syftar till att undersöka hur ansvariga inom marknadsföring upplever att AI påverkar deras arbete samt hur ett möjligt samarbete mellan AI och människan kan se ut inom marknadsföring. LÄS MER