Sökning: "Extern eller Intern"

Visar resultat 16 - 20 av 223 uppsatser innehållade orden Extern eller Intern.

  1. 16. Det här är jag, här hör jag hemma : De samiska förskolornas roll för barns språkanvändning, kulturtillhörighet och identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Saga Sunna; Malin Hedman; [2022]
    Nyckelord :samisk förskola; samiskt språk; samiska språkvarieteter; samisk kultur; identitetsskapande.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att tolka och förstå utvalda pedagogers arbete med det samiska språket och den samiska kulturen på samiska förskolor eller samiskt inriktade avdelningar inom förvaltningskommuner. Den första forskningsfrågan utgår från pedagogernas beskrivning av deras arbete med det samiska språket och den samiska kulturen, den andra frågeställningen handlar om vilka resurser, stöd och utmaningar pedagogerna möter i utformandet av denna undervisning. LÄS MER

  2. 17. Att outsourca eller inte? : En kvalitativ studie om fördelar och nackdelar med outsourcing

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Georg Jonsson; Tim Karlsson; [2022]
    Nyckelord :distributionscenter; försäljningsbara enheter; outsourcing; produktion;

    Sammanfattning : “Gravitationsmodellen” är en teori som menar på att handel mellan två parter ökar ju mindre avståndet är mellan dessa. Enligt denna teori är det fördelaktigt för företag som är lokaliserade i ett avlägset område, “långt” ifrån marknaden, att “närma” sig den. LÄS MER

  3. 18. Employer branding- En fenomenografisk studie om ett företags arbete med att attrahera, utveckla och behålla personal

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Sofia Fröjelin; Linn Adolfsson; [2022]
    Nyckelord :Employer brandig; Intern employer brandig; Extern employer brandig; Utveckling; Attraktion; Kvarhållning; Fenomenografi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Anställda har blivit ett allt viktigare konkurrensmedel på dagens arbetsmarknad och därför behöver företag arbeta med att attrahera, utveckla och behålla sin personal. En strategi för att arbeta med detta är genom employer branding. LÄS MER

  4. 19. Arbetsmotivation hos män och kvinnor - Skiljer den sig åt beroende på kön?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Maja Källman; Louise Rehnberg; [2022]
    Nyckelord :Kön; arbetsmotivation; WEIMS; SDT;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om det skiljer sig mellan kvinnor och mängällande huruvida de motiveras av intern arbetsmotivation, extern arbetsmotivation elleri vilken omfattning de saknar arbetsmotivation. Detta genomfördes via en kvantitativenkätundersökning. WEIMS-skalan användes som mätinstrument. LÄS MER

  5. 20. Den (o)synliga åldern : En kvalitativ intervjustudie om äldre arbetstagares/arbetssökandes upplevelser av ålderism inom arbetslivet och dess upplevda påverkan på identiteten

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Amanda Soldati; [2022]
    Nyckelord :Ålderism; arbetslivet; identitet;

    Sammanfattning : Ämnet för denna studie är den subjektiva upplevelsen av ålderism inom arbetslivet, det vill säga upplevelserna av stereotyper, fördomar och diskriminering grundat på ens ålder. Tidigare forskning har mestadels studerat i vilka former som ålderism kan förekomma inom arbetslivet och vilka föreställningar som finns om äldre arbetstagare och arbetssökande. LÄS MER