Sökning: "Färdigheter terapi"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Färdigheter terapi.

  1. 1. Familjers och terapeuters perspektiv på Multisystemisk terapi (MST)- en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Therese Isacson; Maja Fyrberg; [2022]
    Nyckelord :multisystemisk terapi; MST; erfarenheter; familj; terapeut; kvalitativ forskning; normbrytande beteende antisocialt beteende;

    Sammanfattning : I den här litteraturöversikten undersökte författarna hur forskningen ser ut kring familjers och terapeuters upplevelse av den evidensbaserade insatsen multisystemisk terapi (MST). MST är en av de strukturerade öppenvårdsinsatser som Socialstyrelsen rekommenderar att socialtjänsten ger som insats för barn och ungdomar med normbrytande beteende. LÄS MER

  2. 2. “Det var första gången jag märkte att jag gjorde på ett annat sätt” : En kvalitativ och deskriptiv studie om upplevelsen av en internetbaserad stresshanteringskurs utifrån CFT hos vård- och omsorgspersonal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Tilda Widegren; Ludvig Wärnsten; [2021]
    Nyckelord :stress management; care and nursing staff; Compassion-focused Therapy CFT ; course experience; internet-based course; stresshantering; vård- och omsorgspersonal; Compassionfokuserad terapi CFT ; kursupplevelse; internetbaserad kurs;

    Sammanfattning : Vård- och omsorgspersonal påverkas i dagsläget av hög stressrelaterad ohälsa, samtidigt som få interventioner implementeras för att hantera det. Studiens syfte var att utforska vård- och omsorgspersonals upplevelse av en internetbaserad stresshanteringskurs utifrån compassionfokuserad terapi med fokus på kursens genomförbarhet och hur den påverkat hantering av arbete och vardagligt liv. LÄS MER

  3. 3. Musikproduktion som ett terapeutiskt verktyg : Att länka ihop mindfulness, lek och musikproduktion

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Andreas Parnerup; [2020]
    Nyckelord :Musikproduktion; mindfulness; lek; terapi; hälsa; psykologi;

    Sammanfattning : Då ett högt procentantal av independentmusikproducenter har upplevt någon form psykisk ohälsa är syftet med denna uppsats att se hur aspekter av lek och mindfulness kan gynna musikproducenters mentala hälsa, kreativitet och produktivitet. Frågeställningarna som uppsatsen bygger på är: Hur kan kravlöst men begränsat musikskapande påverka mående? Hur påverkas produktivitet och kreativitet av begränsat musikskapande? Hur kan mindfulness och lek användas för att utveckla färdigheter inom musikproduktion? Det som menas med begränsat musikskapande är musikskapande där någon aspekt är begränsat, till exempel att man bara använder en enda synth eller ett instrument. LÄS MER

  4. 4. Hunden som specialpedagogiskt verktyg i förskolan : Hunden som dörröppnare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Birgitta Ranta; Mia Öyen; [2018]
    Nyckelord :Dog; preschool; motivation to learn; dog-assisted pedagogy; therapy dog; animal-assisted therapy; animal-assisted education; canine-assisted education.; Hund; förskola; pedagogik; motivation; hundassisterad pedagogik; terapihund; hundassisterad terapi; djurassisterad terapi.;

    Sammanfattning : Studiens syfte utgår ifrån hur hunden kan vara till stöd för att motivera barns lust till lärande, synliggöra skillnader mellan utbildningar, samt lyfta fram hur utbildning kring HAP ser ut för hundekipage. Studien har en kvalitativ ansats med motivationsteorier som utgångspunkt i bearbetning och analys av resultat. LÄS MER

  5. 5. Pedagogiska perspektiv på hästunderstödd terapi som tilläggsterapi till dialektisk beteendeterapi : en kvalitativ enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Britt-Marie Bjerre; [2017]
    Nyckelord :Pedagogik; lärandeprocess; upplevelse- och erfarenhetsbaserat lärande; hästunderstödd terapi; dialektisk beteendeterapi;

    Sammanfattning : Abstract Natur och djur påverkar människans välbefinnande positivt. Vilket ibland används för att göra en behandling mer effektiv och förkorta behandlingstiden. Studiens syfte är att utifrån ett pedagogiskt perspektiv undersöka hur hästunderstödd terapi som tilläggsterapi kan medverka i lärandeprocesser vid dialektisk beteendeterapi. LÄS MER