Sökning: "Färger barn"

Visar resultat 11 - 15 av 64 uppsatser innehållade orden Färger barn.

  1. 11. “Kan alla barn känna igen sig?” - En bilderboksanalys ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Johansson; Kerstin Johansson; [2020]
    Nyckelord :Bilderböcker; genus; karaktärer; kvinnlig; manlig; neutral; normativ; normbrytande;

    Sammanfattning : Barn i ett- till treårsåldern möter bilderböcker varje dag i förskolan och kan lära sig att förstå världen genom det som böckerna förmedlar. Pedagogers val av böcker kan därför spela en ledande roll vilka normer som vidareförs till barn. LÄS MER

  2. 12. Stockholms tunnelbana kommer byggas ut. Buller kommer uppstå men ingen fara, bara tillfälligt : Att informera barn i årskurs ett om tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm med hjälp av illustrationer och text.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Olivia Martinz; [2020]
    Nyckelord :information design; informative illustration; design; cartoon; subway; Stockholm; informationsdesign; informativ illustration; design; serie; tunnelbana; Stockholm;

    Sammanfattning : Region Stockholm ansvarar för Stockholms kollektivtrafik och har som målsättning att den ska vara så välbyggd, lättillgänglig och pålitlig för alla som vistas i staden. Stockholms invånarantal är i ständig utvecklingsfas och det ställer krav på kollektivtrafiken, framförallt stadens tunnelbanesystem. LÄS MER

  3. 13. Vad är diabetes?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Laban Grankvist; Hampus Hörnlund; [2020]
    Nyckelord :Diabetes typ 1; diabetes; informationsfilm; informationsvideo; animation; design för barn; informationsdesign; utbildning; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att utforska hur man på ett effektivt sätt kan ta fram en animerad informationsfilm för att ge barn i åldrarna sju till tio år förståelse för diabetes typ 1,  och att öka deras handlingsberedskap ifall en diabetesrelaterad krissituation skulle uppstå.  Studien inleddes med en förstudie för att ta reda på vad diabetes typ 1 år, om en animerad informationsvideo är ett lämpligt inlärningsformat för målgruppen barn i åldrarna sju till tio, samt vilka designprinciper man bör ha i åtanke vid utformandet av informativa artefakterna som ska vara med under filmen. LÄS MER

  4. 14. Gestaltning för att gynna pollinatörer : ett förslag för parkmarken i Skogeberg i Sundsvall

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Jenny Ericsson; Erika Tjernberg; [2020]
    Nyckelord :pollinering; ängsmark; blomning; gestaltning; rekreation;

    Sammanfattning : Pollinering är en mycket viktig process som krävs för att möjliggöra en stor del av den mänskliga matproduktionen, utan den skulle många grödor inte vara tillgängliga. Förändrad markanvändning är en orsak till den artförlust som idag drabbar pollinatörer. LÄS MER

  5. 15. Finns det genus och etnicitet i litteraturen vi tar del av som barn? : Kan litteratur forma våra könsroller?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nevin Erdogan; Yasmin Mushalah; [2020]
    Nyckelord :Lindenbaum; Bergström; genus; etnicitet och postkoloniala perspektivet;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där vi arbetar för att tankar, värderingar och andra faktorer ska förebygga ett demokratiskt samhälle. Under de första åren i livet bemöter vi barnlitteratur i olika former omedvetet och medvetet. LÄS MER