Sökning: "Färger barn"

Visar resultat 21 - 25 av 64 uppsatser innehållade orden Färger barn.

  1. 21. Yoy - Känslobarometer : Verktyg som synliggör mående och känslor, som syftar till att öppna upp för reflektion och samtal.

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Industridesign

    Författare :Frida Nyberg; [2017]
    Nyckelord :Stress; Användartester; Mående; Känslor; Samtal; Reflektion; Verktyg; Förebygga; Medvetenhet; Utmattning; Stresshantering; Lycka; Olycka; Hälsa; Ohälsa; Metoder för samtal; Lyssna; Staplar; Armatur; Förmedla känslor; Positiva känslor; Negativa känslor; Glasblåsning; Uppmärksamhet;

    Sammanfattning : Att uppleva stress är en del av livet. Det är ett tillstånd där balansen mellan resurser och belastningar rubbas. Ett tillstånd som egentligen inte är farligt utan har hjälpt oss människor att överleva genom att aktivera kroppen vid fara i många miljoner år. Idag utgörs farorna av helt andra saker än rovdjur. LÄS MER

  2. 22. Är det en hon eller en han?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Jensen; Katharina Petersson; [2017]
    Nyckelord :feministisk poststrukturalism; förskola; genus; heterosexuella matrisen; literacy; multipla subjekt; språk;

    Sammanfattning : Både i och utanför förskolan möts barn av normer kring vad som anses normalt för pojkar respektive flickor. Detta sker bland annat genom böcker, kläder och leksaker. Denna studies syfte är att undersöka hur barn i förskolan (1-5 år) skapar och utmanar genus i spontana egeninitierade literacyaktiviteter. LÄS MER

  3. 23. En rosa tröja : En studie om förskolebarns syn på kläder utifrån ett könsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josephine Alveljung; Viktoria Voigt; [2017]
    Nyckelord :Könsnormer; förskolebarn; barnkläder; normkritik; boksamtal;

    Sammanfattning : Inledning Skillnaden mellan tjejers och killars kläder från ett identitetsperspektiv har debatterats i media de senaste åren, liksom vikten av att få klä sig hur man vill samt att få vara den man vill vara. Utifrån detta är det angeläget att undersöka barns uppfattningar om kläder utifrån ett könsperspektiv. LÄS MER

  4. 24. A participatory approach to the development of specifications for a 3D puzzle for visually impaired and sighted users

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :VASSILIS ALEXANDRAKIS; [2016]
    Nyckelord :Participatory design; 3D puzzle; 3D map; tactile map; visually impaired; blind; scenario based product design; focus group; universal design; usability testing.; Participatory design; 3D pussel; 3D kart; taktil karta; synskadad; blind; scenariobaserad design; fokusgrupper; universell design; utvärdering av användarvänlighet; användbarhetstest.;

    Sammanfattning : Det finns begränsad tillgång till pussel för personer med synfel (inklusive blinda personer). För att undersöka behovet av potentiella användare i 3D kartpussel och identifiera deras preferenser, behov och krav, användes en kvalitativ metod som på engelska kallas ”participatory design”. LÄS MER

  5. 25. Hur konstruerar jag en lekplats för autistiska barn?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Emelie Lundgren; [2016]
    Nyckelord :autism; anpassad; lekplats; specialanpassad; miljö;

    Sammanfattning : Vad autism är, är ännu en gåta som inte är förklarad. Stora förklaring till det finns i det faktum att vi fortfarande vet väldigt lite om hjärnan. Vad vi kan konstatera i fallet med autism är att det är personer som har ett annorlunda sätt att uppfatta omgivningen. LÄS MER