Sökning: "Förskola göteborg"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Förskola göteborg.

  1. 1. Åldersindelat eller åldersblandat? Förskollärares uppfattningar om förskolans ålderskonstellationer och hur de påverkar barnens utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Frykshammar; Charlotte Bemert; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; åldersblandat; åldersindelat; ålderskonstellation; uppfattning;

    Sammanfattning : Den svenska förskolans läroplan beskriver att förskolan ska skapa förutsättningar för utveckling och lärande för alla barn (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Dock förespråkar den varken för någon typ av åldersindelning eller åldersblandning eftersom läroplanens tolkningsbarhet öppnar upp för många olika arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. En digital förskola : En kvalitativ studie om användandet av digital teknik i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Lagerqvist; Sofia Magnusson; [2021]
    Nyckelord :digital teknik; digitalisering; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Det har länge diskuterats kring om digitala verktyg behövs i förskolan eller inte. Efter den reviderade läroplanen 2018 har förskolan fått tydligare mål gällande användandet av digitala verktyg. LÄS MER

  3. 3. Samling på förskolan En kvalitativ studie om vad pedagogernas mål med samlingen är

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Camilla Klasson; Sibella Kondorajian; [2019-05-03]
    Nyckelord :Samling; pedagoger; förskola; atmosfärer; barns delaktighet; kunskapssyn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på pedagogers upplevelser av samlingen. De frågeställningar som undersökningen bygger på är vad anser pedagogerna att målet med samlingen är, hur anser pedagogerna att samlingen bidrar till barnens meningsfulla lärande, hur involverade är barnen i att planera samlingen enligt pedagogerna. LÄS MER

  4. 4. Barnvänlig bostadsmiljö? : barns naturkontakt i nya bostadsområden

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Marja Berg; [2019]
    Nyckelord :barn; naturkontakt; barnvänlig bostadsmiljö; stadsplanering; utemiljö; miljöerbjudanden; rörelsefrihet;

    Sammanfattning : I växande städer riskerar behovet av markyta skapa hög exploatering med minskad plats för mellanrum och grönska. Utemiljöer där barn kan leka är samtidigt lika viktigt i tät som i gles stad. Detta arbete rör barns kontakt med natur i nya bostadsområden som uppförts i en urban kontext i Malmö och Göteborg. LÄS MER

  5. 5. Förskolan Ängen, Examenarbete i arkitektur

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Anna-Maria Hilmersson; [2019]
    Nyckelord :Emilia Reggio; förskola; arkitektur; examensarbete; utegårdar; Göteborg; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Hur skapar man en en Reggio Emilia skola med en god utemiljö? Vad är en ens Reggio Emilia? Varför är en god utemiljö viktig? Hur fungerar dagens förskolor? Vad är bra och vad behövs förbättras? Det här examensarbetet har väckt många frågor som jag fått många givande svar på genom intervjuer, studiebesök och litteratur. Kunniga pedagoger, förskolechefer, ateljéristas, verksamma arkitekter och Naturskolan har tillsammans gett mig en inblick i deras vardag och vad det tycker är bra och vad de skulle vilja förbättra. LÄS MER