Sökning: "utegårdar"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet utegårdar.

  1. 1. ”De fasta redskapen gör så att barnen övar det sociala samspelet varje dag i utomhusmiljön” : En kvalitativ studie hur barn samspelar vid fasta lekredskap på förskolans gård.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Andersson; Elin Kroner; [2022]
    Nyckelord :Samspel; utegårdar; fasta lekredskap; förskolans gård; mediering; delaktighet; utemiljö; lek;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur pedagoger upplever att barn samspelar vid utemiljöns fasta lekredskap och vad redskapen möjliggör för barnen. För att uppnå studiens syfte valdes följande frågeställning: Hur upplever pedagoger att barn samspelar vid de fasta lekredskapen på förskolans gård? Studien genomfördes genom att analysera intervjuer med sex pedagoger från tre olika förskolor. LÄS MER

  2. 2. Riskfylld lek : Barns möjligheter att utmana sig och ta risker på förskolans utegård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Martinsson; Elin Korpås; [2021]
    Nyckelord :riskfylld lek; förskola; utegård; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Riskfylld lek är en komplex fråga i dagens samhälle som handlar om balansgången mellan barnens säkerhet och den positiva utveckling som riskfylld lek ger. Studien handlar om riskfylld lek och hur det möjliggörs på förskolors utegårdar samt hur förskollärare resonerar kring ämnet. LÄS MER

  3. 3. Inflytande över utegården på förskolan : en studie om inflytande över förskolors utegårdar från huvudmäns och förskolepedagogers perspektiv

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Micaela Abelson; Linn Broström; [2020]
    Nyckelord :Inflytande; förskola; förskolans utegård; huvudmannanivå; individnivå; makt; barn perspektiv; barnsperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om vad förskolepedagoger och huvudmän anser om deras och barns inflytande över utegårdarna på förskolor i Västra Götaland. En kvantitativ datainsamlingsmetod har valts ut genom enkäter för att kunna besvara studiens frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Hur anpassas den befinliga utegården på förskolan för barn som är rullstolsburna? : En kvalitativ & kvantitativ studie om delaktighet och lärande på förskolans utegårdar för barn som är rullstolsburna

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marigona Kadriu; Melina Reinhardt; [2019]
    Nyckelord :Funktionshinder; funktionsnedsättning; förskolans utegård; förskolans utemiljö; delaktighet; tillgänglighet och framkomlighet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Förskolan Ängen, Examenarbete i arkitektur

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Anna-Maria Hilmersson; [2019]
    Nyckelord :Emilia Reggio; förskola; arkitektur; examensarbete; utegårdar; Göteborg; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Hur skapar man en en Reggio Emilia skola med en god utemiljö? Vad är en ens Reggio Emilia? Varför är en god utemiljö viktig? Hur fungerar dagens förskolor? Vad är bra och vad behövs förbättras? Det här examensarbetet har väckt många frågor som jag fått många givande svar på genom intervjuer, studiebesök och litteratur. Kunniga pedagoger, förskolechefer, ateljéristas, verksamma arkitekter och Naturskolan har tillsammans gett mig en inblick i deras vardag och vad det tycker är bra och vad de skulle vilja förbättra. LÄS MER