Sökning: "Förskolebarns förväntningar"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Förskolebarns förväntningar.
1. Att ta steget in i skolans värld : Förskolebarns idéer om vad förskoleklassen är och handlar om.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I Sverige föregås skolstarten av ett skolförberedande år i förskoleklassen. Föreliggande svensk forksning visar att det råder oklarheter bland barn gällande om starten i förskoleklass innebär en skolstart eller ej. LÄS MER
2. Barns kunskaper, attityder och uppfattningar om mat och matvanor i förskola och hem. : En kvalitativ studie som beskriver barns kunskaper och attityder kring fenomenet mat.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för förskolebarns kunskaper, attityder och uppfattningar om mat och matvanor. Syftet är även att undersöka barnens uppfattningar om påverkan i hemmet och förskolan, och om det uppfattas motsägelsefullt eller inte. Metoden som användes var kvalitativ med fenomenologisk ansats. LÄS MER
3. Förskolebarns fria lek och kommunikation ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Szabo, Victoria och Christiansson, Linus (2014). Förskolebarns fria lek ochkommunikation ur ett genusperspektiv. Malmö högskola: LärarutbildningenDet här arbetet syftar till att få en ökad förståelse kring förskolebarns lek ochkommunikation i den fria leken ur ett genusperspektiv. LÄS MER
4. "Man ska lära sig å skriva å göra läxor å lyssna på fröken" : Förskolebarns förväntningar på förskoleklassen.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundI bakgrunden redovisar vi för den tidigare forskning som har gjorts inom vårt valda ämne. Vi fördjupar oss även i förskolans historia för att få en överblick över hur utveckling fram till införandet av förskoleklassen har sett ut. LÄS MER
5. Förskolebarns uppfattningar om lek och andra aktiviteter utifrån ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Psykologiska institutionenSammanfattning : Kön har betydelse för personlighetsutvecklingen eftersom vi, redan från födseln, bemöts på olika sätt beroende av kön och ställs inför skilda förväntningar. Studier visar på att könsskillnader syns långt ner i åldrarna när det gäller bl.a. lekbeteende, val av leksaker och lekkamrater. LÄS MER