Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Dold berättare – VFX i Harry Potter-filmerna : En analys av digitala visuella effekter i Harry Potter och de vises sten & Harry Potter och Dödsrelikerna Del: 2

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Erik Popek; [2018]
    Nyckelord :VFX; Digitala visuella effekter; Postproduktion; Narrativ; Dieges; CGI; Perceptuell realism;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om digitala visuella effekter och hur de används i fantasyfilmerna Harry Potter och de vises sten (2001) och Harry Potter och Dödsrelikerna: Del 2 (2011). Filmanalysen är avgränsad till scener som är viktiga för filmens narrativ. Scenerna utgör centrala delar av den klassiska dramaturgiska modellen. LÄS MER

  2. 12. The Final Girl

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Calle Svensson; [2016]
    Nyckelord :Halloween; kvinnlig huvudroll; feministisk filmteori; slasher; the Final Girl; Halloween; kvinnlig huvudroll; feministisk filmteori; slasher; the Final Girl;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga uppsatsen analyserar den kvinnliga huvudkaraktären Laurie Strode i John Carpenters original och Rob Zombies remake av slasherfilmen Halloween. Uppsatsens syfte är att studera hur samma karaktär har porträtterats ur ett feministiskt perspektiv och hur vi kan förstå dem utifrån de epoker de skapades i. LÄS MER

  3. 13. Va inte en sån Boof! : Filmanalys ur ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Oroug; [2016]
    Nyckelord :interkulturalitet; interkulturell kompetens; interkulturell pedagogik; förskola; barnfilm.;

    Sammanfattning : Denna studie utgår ifrån ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv där barnfilmen Home (2015) analyseras med hjälp av analysmetoden kvalitativ textanalys samt med hjälp av Lorentz (2006, s 121-131) modell för utvecklande mot en interkulturell kompetens. Studiens syfte är att undersöka hur interkulturella möten gestaltas i filmen, samt undersöka hur filmen skulle kunna användas för undervisning i förskolans verksamhet för att gynna en utveckling av en interkulturell kompetens hos barnen. LÄS MER

  4. 14. Pedagogernas syn på populärkulturell film

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teddy Nilsson; Filip Jönsson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; norm; pedagog; populärkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers normer kring populärkulturell film i förskolanutifrån pedagogers perspektiv. Studien genomfördes utifrån en kvalitativ metod. Tvåförskollärare och en barnskötare intervjuades för att få en förståelse kring ämnet. LÄS MER

  5. 15. Ond hjältinna och aktiv prinsessa : En jämförande studie i hur porträtteringen av kvinnor har förändrats i berättelsen om Törnrosa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Lina Svanberg; [2015]
    Nyckelord :Genus; feminism; populärkultur; genuskonstruktioner; stereotyper; representationer; Disney;

    Sammanfattning : Bakgrund: Törnrosa lanserades 1959 och är en Disneyfilm som blivit hårt kritiserad för stereotypa karaktärsframställningar. 2014 lanserades Maleficent som baseras på samma berättelse. LÄS MER