Sökning: "Fokusgrupper stress"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden Fokusgrupper stress.

  1. 1. Hjälp oss orka : En studie om att förebygga elevers skolrelaterade stress

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Jesper Lysmo; [2024]
    Nyckelord :Förebyggande; hälsofrämjande; skolrelaterad stress; specialpedagog och stöd;

    Sammanfattning : Lysmo, Jesper (2024). Hjälp oss orka – En studie om förebyggande av elevers skolrelaterade stress. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. ”...det har som växt lite blommor i huvet på nå vis” : En kvalitativ studie om ungdomars erfarenheter av känslor efter en compassionfokuserad gruppintervention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Hilda Strååt Lundgren; Sigrid Törnqvist; [2023]
    Nyckelord :CFT; self-compassion; adolescents; emotion regulation; affect awareness; CFT; self-compassion; ungdomar; känsloreglering; affektmedvetenhet;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa hos ungdomar är ett växande problem och tonårstiden är en sårbar period för utveckling av bland annat stress, ångest och depression, tillstånd där skam och självkritik ofta ingår. Vidare har svårigheter att reglera känslor identifierats som en orsak till psykiska problem. LÄS MER

  3. 3. Värdet av ett medvetet förhållningssätt : Med fokus på ett specialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn som upplevs ha ett normbrytande beteende.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Angelica Selman; Jennie Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förhållningsätt; förskolan; förskollärare; normbrytande beteende; specialpedagog och specialpedagogiskt förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie beskriver de barn som upplevs ha ett normbrytande beteende i förskolan och som bemöts av uppfattningen och strävan från pedagogerna att barnets beteende bör förändras (Ohlsson, 2022). Enligt Lutz (2021) är pedagogernas förhållningssätt helt avgörande, där ett gott bemötande många gånger ökar barnens chanser att lyckas. LÄS MER

  4. 4. Erfarenheter av följsamhet till preoperativ helkroppstvätt inför kirurgi : Vårdavdelningssjuksköterskors perspektiv.

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Alice Petersson; Malin Mulder; [2022]
    Nyckelord :Preoperative shower; experiences; ward nurses; nursing care; patient safety; Preoperativ dusch; erfarenheter; avdelningssjuksköterska; omvårdnad; patientsäkerhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Postoperativ sårinfektion är den näst vanligaste vårdrelaterade infektionen i Sverige och många kan undvikas genom förebyggande arbetssätt. En viktig preventiv åtgärd är den preoperativa duschen. LÄS MER

  5. 5. Vad kan eleverna? : En kvalitativ intervjustudie om nyanställda musiklärares strategier för bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Josefine Persson; [2022]
    Nyckelord :newly hired; music teacher; assessment; priorities; relationship building; sociocultural perspec-tive; nyanställd; musiklärare; bedömning; prioritering; relationsbygge; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker nyanställda musiklärare i grundskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Studien undersöker vilka artefakter de använder när de bedömer och vilka prioriteringar som görs. Studien bygger på tre intervjuer i fokusgrupper som analyserats med tematisk analys. LÄS MER