Sökning: "Fristående förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden Fristående förskola.

  1. 11. Informations- och kommunikationsteknik i förskolan : -en kvalitativ studie om pedagogers förutsättningar för implementering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Hägglöf; Karin O´Dwyer; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förutsättningar; IKT; implementering; inställning; kompetens; läroplansförändringar; pedagoger.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka förutsättningar pedagoger i förskolan uppfattar att de har för att implementera IKT i verksamheten. Detta då förändringar kring användandet av IKT gjorts i den nya läroplanen (Skolverket, 2018). LÄS MER

  2. 12. Skapandets betydelse för yngre barns litteracitetsutveckling : Om att erövra litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Caroline Sandlöv; Emma Ullberg; [2019]
    Nyckelord :Ateljé; ateljerista; estetiska uttrycksformer; förskola; litteracitet; litteracitetshändelser; modes; multimodalitet; multimodala resurser; skapande.;

    Sammanfattning : Sammanfattning    Den här undersökningen tar utgångspunkt i att forskning kring skapande kopplat till litteracitet är begränsad. Litteracitet är ett begrepp som kommer från eng. LÄS MER

  3. 13. Skapandets betydelse för yngre barns litteracitetsutveckling : Om att erövra litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emma Ullberg; Caroline Sandlöv; [2018]
    Nyckelord :Ateljé; ateljerista; estetiska uttrycksformer; förskola; litteracitet; litteracitetshändelser; modes; multimodalitet; multimodala resurser; skapande.;

    Sammanfattning : Den här undersökningen tar utgångspunkt i att forskning kring skapande kopplat till litteracitet är begränsad. Litteracitet är ett begrepp som kommer från eng. literacy och betyder i första hand läs- och skrivkunnighet, men kan också ses ur ett vidare perspektiv, vilket även innefattar sociala samspel (Axelsson, 2005). LÄS MER

  4. 14. Att argumentera för barns bästa : En studie om barnperspektivets roll i samband med politiskt beslut om rätt till heltid i förskola för barn till föräldralediga i Stockholm

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helena Bergman; [2017]
    Nyckelord :barn- och ungdomsvetenskap; argumentationsanalys; barnperspektiv; barns bästa; förskola; politiska beslut;

    Sammanfattning : Sammanfattning I augusti 2016 skickade kommunstyrelsen i Stockholm ut ett förslag som remiss om att barn till föräldralediga skulle få rätt till 40 timmar i veckan i förskola, istället för 30 timmar. I december fattade kommunfullmäktige beslut i enlighet med förslaget. LÄS MER

  5. 15. Uppföljning av målet giftfri miljö på förskolor i Kalmar kommun

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Emma Holmén; [2016]
    Nyckelord :Giftfri miljö; barn; förskola; plast; hälsa; ftalater; bisfenol A;

    Sammanfattning : Sveriges regering har beslutat om 16 miljökvalitetsmål med ambitionen att nå upp till dessa år 2020. Ett av dem är "Giftfri miljö" som avser att minimera nivån av giftiga ämnen i miljön. LÄS MER