Sökning: "Fritidshem malmö 2017"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden Fritidshem malmö 2017.

  1. 11. En studie om betydelsen av barngruppers storlek på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennie Ewald Ekström; Michael Nordh; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har skrivit detta examensarbete med utgångspunkt från frågeställningen hur pedagoger anser att barngruppers storlek påverkar det dagliga arbetet i verksamheten samt vilka aspekter av fritidshemmets uppdrag som riskerar att försvåras genom stora barngrupper. Vi har besökt två fritidshem från olika geografiska områden i Malmö stad samt ett i Svedala kommun. LÄS MER

  2. 12. Det handlar inte bara om Sverige i världen utan också om världen i Sverige - en studie om användandet av interkulturella perspektiv i svenska fritidshem

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Karlsson; Molly Medic; [2017]
    Nyckelord :fritidshem; interkultur; kategorisering; kultur; mångkultur; norm; samhälle;

    Sammanfattning : Enligt statistik från Skolverket (2015) har upp till var femte elev i Sverige en annan etnisk bakgrund än svensk. Tidigare forskning säger att medvetenhet och ett kritiskt förhållningssätt till användandet av mångkultur i lärandet, det vill säga interkulturella perspektiv, utgör en betydande roll för individens inlärning och hur individens attityd mot samhället och världen formas. LÄS MER

  3. 13. Nyanlända elevers språkutveckling i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edin Vehabovic; [2017]
    Nyckelord :fri lärandemiljö; fritidshem; inkludering; interaktion; mediering; nyanlända elever; språkutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie vill jag undersöka hur pedagoger på två olika skolors fritidshem arbetar för att främja nyanlända elevers språkutveckling? Vilka metoder använder pedagogerna samt hur reflekterar de kring inkludering samt exkludering? Det handlar om att erbjuda lekar, aktiviteter och att nyanlända eleverna snabbt kommer i kontakt med svenska språket. Tydligt var att det lärande som sker i verksamheterna handlar om fri lärandemiljö där interaktion sker i ett socialt samspel mellan eleverna. LÄS MER

  4. 14. Samverkan mellan fritidshem och hem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rita D'Agostino; Zeinab Hadi; [2017]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidspedagoger -lärare; föräldrar vårdnadshavare; kommunikation; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en bild av hur samverkan mellan fritidspedagoger och vårdnadshavare kan se ut i fritidshemmet. Studien har utgått från följande frågeställningar:●Hur ser samverkan ut mellan fritidspedagoger och vårdnadshavare i fritidshem?●Vilka rutiner finns för samverkan och vilka dialoger förs mellan vårdnadshavare och fritidspedagoger?●Vilka eventuella hinder finns för samverkan?●Vilka eventuella önskemål om samverkan uttrycks?Vår studie är baserad på tre olika skolors fritidshem. LÄS MER

  5. 15. ”Jag ska ju dagligen känna att det är viktigt för någon att jag kom hit” -En studie om förskolans lärmiljö för barn med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Tunek; [2017]
    Nyckelord :förskola; språkstörning; lärmiljö; tillgänglighetsmodellen;

    Sammanfattning : Tunek, Karin (2017). ”Jag ska ju dagligen känna att det är viktigt för någon att jag kom hit - en studie om förskolans lärmiljö för barn med språkstörning” (”I should daily feel that it is important for someone that I´m here” – a study about Preschool learning environment for children with specific language impairment). LÄS MER