Sökning: "Generation Y och arbetsliv"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Generation Y och arbetsliv.

  1. 1. Värderingar i arbetslivet : Generation X och Generation Y: En kvantitativ uppsats om arbetsvärderingar i olika sociala generationer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hannah Sandquist; Maja Kadelid; [2023]
    Nyckelord :Arbetsvärderingar; kognitiva arbetsvärderingar; instrumentella arbetsvärderingar; altruistiska arbetsvärderingar; social generation; Generation X; Generation Y och arbetsliv;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att undersöka huruvida kognitiva, instrumentella och altruistiska arbetsvärderingar skiljer sig åt mellan Generation X (de födda mellan 1967–1977) och Generation Y (de födda mellan 1986–1996). Uppsatsen utgår dels från teorin om mänskliga värderingar, dels från teorin om värdeförskjutningar mellan sociala generationer. LÄS MER

  2. 2. Generation Y och Employer Branding : En kvalitativ studie av vad unga vuxna i kommunikatörsyrket söker hos en arbetsgivare

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lova Enbjärde; Emma Andersson; [2021]
    Nyckelord :Arbetspsykologi; Generation Y; Kommunikatörsyrket; Employer Branding; Motivation; Attraktivitet; Employee Retention;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka vad som attraherar och motiverar individer från generation Y i kommunikatörsyrket att söka sig till en viss arbetsgivare. Studien genomfördes med kvalitativ forskningsansats i form av semistrukturerade digitala intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Anamma det hälsosamma : En kvalitativ studie om hur organisationers bakomliggande motiv påverkar införandet av hälsofrämjande aktiviteter och åtgärder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Julia Gutsch; Ellen Jonsson; Maija Raminen; [2020]
    Nyckelord :Health-promoting work; Employer Branding; Work-life balance; flexibility; Generation Y; motivation; wellness; Hälsofrämjande arbete; employer branding; balans mellan arbetsliv och privatliv; flexibilitet; Generation Y; motivation; friskvård;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva organisationers hur bakomliggande motiv påverkar införandet av hälsofrämjande aktiviteter och åtgärder. Metod: Kvalitativ studie med en induktiv ansats. Det empiriska materialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer med elva informanter. LÄS MER

  4. 4. Generation Z och Employer Branding : Hur generation Zs syn och förväntningar på arbetslivet skiljer sig från tidigare generationer och hur detta i sin tur kan påverka arbetsgivarens employer branding

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Annie Blomkvist; Ida Borén Sundman; [2020]
    Nyckelord :Generation Z Employer Branding;

    Sammanfattning : En helt ny generation är på väg att göra intåg på arbetsmarknaden, och inte vilken generation som helst - utan generation Z. Generation Z är den yngsta och största generationen på arbetsmarknaden just nu och kommer därav prägla arbetsmarknaden i många år framöver. LÄS MER

  5. 5. En curlad generation? : Generation Y:s inställning och attityd gentemot dagens arbetsliv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Tobias Boman; [2020]
    Nyckelord :Generation Y; ledarskap; motivation; flexibilitet; work life balance; human relation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER