Sökning: "Grafisk återgivning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Grafisk återgivning.

  1. 1. Grafisk återgivning av radardetektion av flygplan : Utveckling av ett grafiskt användargränssnitt för PCL- och ADS-B-system

    Kandidat-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Alice Jansson; [2024]
    Nyckelord :GUI; Graphical user interface; PCL; Passive Coherent Location; ADS-B; HCI; Human-computer Interaction; Electronic warfare; Grafiskt användargränssnitt; MMI; Människa-maskin-interaktion; PCL; Passiv radar; ADS-B; Ljudkrig;

    Sammanfattning : Passive Coherent Location (PCL), eller Passiv Radar som det populärt kallas, är enteknologi inom radarlära som innefattar radartyper som inte själva skickar ut elektromagnetiska vågor för att finna och undersöka ett mål. Istället använder sig dessa radartyper av befintliga signaler, såsom radio- och TV-sändningar för att detektera mål. LÄS MER

  2. 2. Vad man ser är vad man får; okonventionella varumärken och avskaffandet av kravet på grafisk återgivning vid varumärkesregistrering.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emmi Louise Dandels; [2020]
    Nyckelord :Okonventionella varumärken; förordning 2015 2424; grafisk återgivning; smakmärke; hologram; doftmärke; ljudmärke; rörelsemärke;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Dofter som varumärken : – i ljuset av avskaffandet av kravet på grafisk återgivning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Mark Lifvergren; [2017]
    Nyckelord :Varumärken; dofter; grafisk återgivning;

    Sammanfattning : I över 20 år har grafisk återgivning varit ett av de grundläggande kraven för att kunna registrera ett tecken som varumärke i svensk rätt. Kravet avskaffades dock i samband med ikraftträdandet av direktiv 2015/2436, i vilket det har ersatts med ett krav på att återgivningen istället ska vara klar och tydlig. LÄS MER

  4. 4. Okonventionella varumärken : Ett decennium senare

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Persson; Jessica Lindstedt; [2017]
    Nyckelord :Okonventionella varumärken; varumärkesrätt; immaterialrätt;

    Sammanfattning : Abstract Trademarks represent an important feature for manufacturers and are widely used to individualize the company's products and services and distinguish themselves from their competitors. Due to the technological development that has taken place in today's society, many manufacturers choose to present their brands in new ways and through different digital channels that have not been used in the past. LÄS MER

  5. 5. EU:s nya varumärkesdefinition : En utredning av vad borttagandet av kravet på grafisk återgivning kommer att innebära för möjligheten att registrera okonventionella varumärken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Mathilda Fredriksson; Frida Petersson; [2017]
    Nyckelord :Graphical representation; hologram; motion mark; non-conventional trade marks; Regulation EU 2015 2424; representation; scent mark; sound mark; taste mark; touch mark; Doftmärke; Förordning 2015 2424; grafisk återgivning; hologram; ljudmärke; känselmärke; okonventionella varumärken; rörelsemärke; smakmärke; återgivning;

    Sammanfattning : Sedan det första steget togs mot en harmoniserad varumärkesrätt inom EU har grafisk återgivning varit ett krav vid registrering av varumärken, men kravet på grafisk återgivning försvinner i och med EU:s nya varumärkesreform. Syftet med denna uppsats är att belysa och utreda vad detta kommer att innebära för möjligheten att registrera okonventionella varumärken. LÄS MER