Sökning: "Grahn Anders"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Grahn Anders.

  1. 1. Är det obligatoriskt att älska skogen? : Utomhuspedagogik- ett redskap för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Nordin; [2020]
    Nyckelord :Outdoor pedagogy; movement; health; nature; the place of learning; reflection; Utomhuspedagogik; rörelse; hälsa; naturen; platsen för lärande; reflektion;

    Sammanfattning : Denna essä handlar om ett dilemma på fritidshemmet när delar av verksamheten sker i naturen. Dilemmat handlar om svårigheter med att bedriva verksamhet utomhus och om utomhuspedagogik kan vara en metod för att öka förståelsen för naturen och uppfylla läroplanens mål. LÄS MER

  2. 2. Umeå Energis resa från produkt till tjänst: : En kvalitativ studie om hur en styrmodell kan implementeras för att hjälpa ett arbetsområde att skapa kundvärde.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Martin Dahlberg; Anders Grahn; [2019]
    Nyckelord :Management; Ekonomi; Företagsekonomi; Servitization; MCS; PMS;

    Sammanfattning : Tjänster, immateriella skapelser, som konstruerats för att interagera med, utveckla, komplettera och förstärka den påverkan materiella objekt har på människans vardag. Den potential som finns i dessa fenomen är, om den används på rätt sätt enorm och värdet som kan skapas av dem är gränslöst. LÄS MER

  3. 3. Platsens betydelse för utomhuspedagogik i biologi : En jämförande studie om hur skolgården och dess närhet till skogsområden kan påverka implementeringen av utomhuspedagogik i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anders Grahn; [2019]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; biologi; mellanstadiet; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur verksamma biologilärare i mellanstadiet beskriver hur skolgårdens närhet till skogsområden påverkar deras implementering av utomhuspedagogik i biologi och hur de upplever undervisningsformen. En skolgård som med ett kort gångavstånd har tillgång till skogsområden jämförs med en stadsbaserad skola utan nära tillgång till skogsområden. LÄS MER

  4. 4. Kritiska implementeringsaspekter vid formativ bedömning i matematik, åk 4-6. : -En kvantitativ studie om matematiklärarens upplevelse av tre implementeringsaspekter inom formativ bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik; Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anders Grahn; [2019]
    Nyckelord :Återkoppling; dokumentation; Mellanstadiet; Implementering; lärprocess;

    Sammanfattning : This study will problematize formative assessment based on the three most prominent critical implementation aspects that previous research has highlighted. The three implemental critical aspects that this study will examine are teachers’ perception of lack of expertise, lack of time and instrumental use of documentation. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogikens fördelar och nackdelar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ina Hägg; Martin Magnusson; [2013]
    Nyckelord :Närmiljö; Sinnesstimulering; Utevistelse; Utomhuspedagogik; Växelverkan;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte är att ta reda på för- och nackdelar med ett utomhuspedagogiskt arbetssätt utifrån yrkeserfarna pedagogers uppfattningar. Frågeställningarna vi har utgått från är:Vilka olika aspekter anser pedagogerna påverkar utomhuspedagogik? Hur kan olika gruppkonstellationer enligt pedagogerna påverkas vid utomhuspedagogisk verksamhet? Vad blir utomhuspedagogikens roll i växelverkan mellan teori och praktik?Vår utgångspunkt är två skolor, en kommunal och en privat skola. LÄS MER