Sökning: "Gute glass"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Gute glass.

  1. 1. Växtbaserad glasstillverkning och dess hållbarhetspåverkan : En studie på det gotländska företaget Gute Glass

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik; Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Eveline Aspvik; Amanda Asker; [2021]
    Nyckelord :CO2; cost; Gute Glass; improvement work; plant-based ice cream; sustainable diets; sustainability impact; sustainable improvement; quality enhancement; water; CO2; förbättringsarbete; Gute glass; hållbara dieter; hållbarhetspåverkan; hållbar utveckling; kvalitetsutveckling; pris; vatten; växtbaserad glass;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts inom området för industriell teknik och tillhandahåller vidare förslag på en hållbar förbättring för ett svenskt företag som tillverkar glass, Gute Glass, beläget i Visby Gotland. Hållbarhetsutveckling utgör ett fundamentalt område och ligger vidare till grund för arbetet med att ta fram förbättringsförslaget för studien och företaget ifråga, i vilket hållbar utveckling är ett antaget globalt mål som alla länder ska arbeta för och som vidare kan definieras som ”Utveckling som möter nutidens behov utan att riskera möjligheten för kommande generationer att möta sina behov” (Gröndahl och Svanström, 2010, s. LÄS MER

  2. 2. Etisk glass : En semiotisk och kritisk diskursanalys av hur glassföretag varumärkeskommunicerar etiska värden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jaana Salla; [2020]
    Nyckelord :Brand communication; corporate storytelling; multimodal critical discourse analysis; social semiotics; Greimas; Labov; narrativity; value; food discourse; Varumärkeskommunikation; strategisk berättelse; multimodal kritisk diskursanalys; socialsemiotik; Greimas; Labov; narrativitet; värden; matdiskurser;

    Sammanfattning : Denna studie är en kritisk diskursanalys av utvalda texter och förpackningar från glassföretagen Järnaglass och Gute Glass. Syftet är att synliggöra hur etiska värden kommuniceras i varumärkeskommunikation och problematisera hur språket kan reproducera social ojämlikhet och föreställningar om etisk konsumtion i en svensk kontext. LÄS MER