Sökning: "HBT förskola"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden HBT förskola.

  1. 1. Genus - Ett problematiskt begrepp : – En studie av pedagogers syn på jämställdhetsarbetet i hbt-certifierade och icke hbt-certifierade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Jansson; [2015]
    Nyckelord :hbt; genus; förskola; jämställdhetsarbete; normkritisk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur jämställdhetsarbetet i hbt-certifierade förskolor beskrivs i jämförelse med ickecertifierade förskolor. Hur ser pedagogerna på jämställdhet, genus och kön? Upplever de att de arbetar utifrån en samstämd syn inom arbetslaget? Vad upplever de som svårigheter i jämställdhetsarbetet? Hur bemöter de barnen och hur ser de på barnens möjlighet att agera könsöverskridande? För att ta reda på detta genomfördes en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med 11 pedagoger på 7 förskolor. LÄS MER

  2. 2. "Vi har inga sådana familjer här" : Normer, värderingar och pedagogers förhållningssätt gentemot regnbågsfamiljer i förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Bodil Bengtsson; Angela Jonsson; [2012]
    Nyckelord :förhållningssätt; hbt-certifierad förskola; heteronormativiteten; regnbågsfamiljer; samkönade vårdnadshavare;

    Sammanfattning : En kvalitativt inriktad intervjustudie som ämnar till att belysa olika pedagogers förhållningssätt och bemötande av regnbågsfamiljer i förskolan utifrån de normer och värderingar som finns i samhället. Studien undersöker hur några pedagoger i förskolans verksamhet förhåller sig till familjer med samkönade vårdnadshavare, i studien även refererade till som regnbågsfamiljer, samt vilka metoder de använder sig av för att synliggöra begreppet familj i det dagliga arbetet med barnen. LÄS MER

  3. 3. Föreställningar om familjen på förskolan: språkets betydelse för en reproducering av den heteronormativa kärnfamiljen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Ann Lindberg; [2009]
    Nyckelord :Regnbågsfamilj; HBT; kärnfamilj; förskola; queer; genuspedagogik; heterosexism; den heterosexuella matrisen; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här kandidatuppsatsen är att undersöka huruvida andra familjekonstellationer än den normativa kärnfamiljen är synliga på förskolan. Jag ville ta reda på hur pedagoger pratar med barnen om familjen och om andra familjekonstellationer än den traditionella heterosexuella kärnfamiljen är synliga i material på förskolan. LÄS MER