Sökning: "Handelns egna varumärken"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Handelns egna varumärken.

  1. 1. Private label effect on small producer business development : a multiple-case study from a producer perspective

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Emelie Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Business strategy; food producer; food retail; power and dependency; primary producers Swedish University;

    Sammanfattning : There is an unstable environment surrounding us today with varying interest rates, increased commodity and energy prices. With price increases in many areas at the same time there has been a successively decrease in people’s private budget. With less money to spend, the hunt for low-price products in food retail has increased. LÄS MER

  2. 2. Resursutnyttjande inom strategiska allianser : en studie av samarbetet mellan Milko, Skånemejerier och Valio

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Sofie Eriksson; [2006]
    Nyckelord :strategisk allians; mejeri; kooperativ; Milko; Skånemejerier; Valio;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att med användande av Resource-Based Theory fastställa hur mejeriföretag kan koordinera sitt resursutnyttjande via stategiska allianser så att de kan stärka sina marknadspositioner på sina hemmamarknader. Bakgrunden är de förändringar som sker inom den svenska mejeribranschen, och det samarbete som diskuteras mellan Milko, Valio och Skånemejerier. LÄS MER

  3. 3. Hur handelns egna märkesvaror påverkar konsumentens upplevda variation inom ett sortiment

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Källmin; Andreas Bengtsson; [2006]
    Nyckelord :EMV; EVM; dagligvaruhandeln; livsmedelbranschen; variation; mångfald; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen syfte är att ur ett konsumentperspektiv förklara huruvida det finns ett samband mellan konsumentens upplevelse av variationen och förekomsten av EMV inom ett sortiment. Teori En genomgång av befintlig teori rörande områdena konsumentupplevd variation, konsumentupplevd kvalite och EMVs inverkan på faktisk variation som har legat till grund för utformning av vår teoretiska referensram. LÄS MER

  4. 4. Svenska mejerier stärker positionerna : incitament för lansering av lågprismjölk

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Josephine Sallén; [2005]
    Nyckelord :EMV; konkurrens; lågpris; mejerier; mjölk; varumärken;

    Sammanfattning : The competition in the milk industry has increased during the last couple of years. This is a result of the trade barrier that dissolved when Sweden entered the European Union. The membership signifies an increased internationalization for the dairies, which has also increased the existence of low price chains in the Swedish food market. LÄS MER

  5. 5. Den svenska mejeribranschen år 2010 : en delfistudie

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Fredrik von Unge; [2005]
    Nyckelord :mejeri; kooperation; delfistudie; fusioner; allianser;

    Sammanfattning : De senaste åren har varit en turbulent tid inom mejeribranschen. På kort tid har många förändringar skett, både internt inom mejeriföretagen och i deras omgivning. Flera fusioner har skett, nya samarbeten har ingåtts, nya aktörer har etablerat sig på den svenska marknaden. LÄS MER