Sökning: "Historia och gymnasieelever"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Historia och gymnasieelever.

  1. 1. Gymnasieelevers upplevelser av historiebruk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tobias Hansson; Jarl Vikner; [2022]
    Nyckelord :historiebruk; historiemedvetande; gymnasieelever; upplevelser;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur gymnasieelever upplever historiebruk, samt hur dessa upplevelser relateras till vad styrdokumenten säger om historiebruk. I detta arbete kommer vi att definiera historiebruk och andra relevanta begrepp till vårt arbete och sedan belysa hur begreppet pratas om i forskning och i skolkontext. LÄS MER

  2. 2. Ett historieämne för alla? : En studie av hur historielärare förhåller sig till undervisning av gymnasieelever med autism.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nils Norén; [2022]
    Nyckelord :Autism; historia; gymnasieelever;

    Sammanfattning : The overall aim of this study was to examine the difficulties that students diagnosed with autism come up against when studying history at upper secondary school. The combination of upper secondary school history and autism is not something that have been studied and this research aimed to fill up that void. LÄS MER

  3. 3. Historia som det medvetna och omedvetna : Elevers förmåga till historiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Aje Albayatti; [2022]
    Nyckelord :: History didactics; historical reasoning; first- and second-order concept; history teaching; students in upper secondary school; Historiedidaktik; historiskt tänkande; first- and second order concepts; historieundervisning; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Traditionally, the teaching of history tends to focus on content, where historical learning is reflected in memorizing important dates, events, and concepts about the past. In recent decades, research has drawn attention to a new way of approaching historical learning through understanding causes and effects as well as making connections between different events and stories about the past. LÄS MER

  4. 4. Spelfilmens påverkan på gymnasieelevers historiefilmslitteracitet : En kvalitativ undersökning om historiebruket i spelfilmen 300

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Widerström; [2022]
    Nyckelord :use of history; history didactics; Karlsson’s typology of use of history; upper secondary school; efferent and aesthetic reading; historical film literacy; historiebruk; historiedidaktik; gymnasieskola; Karlssons historiebrukstypologi; efferent och estetisk läsning; historiefilmslitteracitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how upper secondary school students relate to popularhistorical stories conveyed via Hollywood films, if they can identify and relate critically to the use of history used in feature films and how it affects their history film literacy. That students gain an understanding that history is used and in what ways it can be used is a fundamental factor within the subject of history. LÄS MER

  5. 5. Vikten av intresse för lärande : En undersökning av inre och yttre motivation inom historieundervisning vid gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Johan Hjelte; [2020]
    Nyckelord :Lärande; Intresse; Gymnasieskola; Historieundervisning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen kommer att adressera frågan “Hur kan intresse väckas hos gymnasieelever för upplysningsepoken och den franska revolutionen?”, i kombination med frågorna “Vilken sorts undervisningsmetod kan väcka intresse hos gymnasieelever för upplysningsepoken och den franska revolutionen?” och “Vilka former av undervisning genererar inre respektive yttre motivation hos gymnasieelever då upplysningsepoken och franska revolutionen behandlas?”. Premissen som ligger till grund för dessa frågor är antagandet att intresse spelar en avgörande roll för aktivt lärande i ämnet historia. LÄS MER