Sökning: "historical reasoning"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden historical reasoning.

  1. 1. Kulturreservatet Gunnebos öppna diken - en undersökning med avstamp i kulturhistorisk värdering och biologisk mångfald

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård

    Författare :Mia Maria Nilsson; [2024-01-09]
    Nyckelord :ditches; cultural heritage; biodiversity;

    Sammanfattning : This essay was written with the knowledge that Gunnebo’s landscape management plan is in need of revision, mainly to adapt its maintenance to new research and updated national environmental goals. The cultural reserve’s ditches are mentioned in passing in the care plan but there is no overall or collective documentation of the ditches structure or origin. LÄS MER

  2. 2. Att påverka utan att märkas – om EU:s reglering av AI-driven subliminal teknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Victor Ellen; [2024]
    Nyckelord :artificial intelligence; subliminal techniques; european union; EU; AI; manipulation; artificiell intelligens; subliminal teknik; manipulation; europeiska unionen; EU; AI; subliminal; sociala medier; social media;

    Sammanfattning : In the EU proposal for a regulation laying down harmonised rules on artificial intelligence (AIA), article 5.1.a forbids the use of AI systems deploying subliminal techniques. LÄS MER

  3. 3. Det undanglömda kulturarvet? : Synlighet och förmedling av historiskt material i kommunarkiv

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Elsa Hernbrandt; Elin Vinquist; [2023]
    Nyckelord :Archival science; municipal archives; cultural heritage; cultural memory; power; provision; public access; intermediation; arkivvetenskap; kommunarkiv; kulturarv; kulturellt minne; makt; tillhandahållande; tillgängliggörande; förmedling; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis is to exhibit to what extent municipal archives in southern Sweden work with irradiation and intermediation of the historical material they possess, as well as the reasoning behind these actions. Furthermore, we also investigate whether the municipal archives’ employees experience that intermediation of the historical fonds is part of the archive’s mission. LÄS MER

  4. 4. AI learn, AI do : En konstvetenskaplig studie om AI-modellers materialbetingade förmågor, aktörskap och deltagande inom konstnärliga processer

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Cornelius Persson; [2023]
    Nyckelord :actor network theory; AI-art; AI-image; artificial intelligence; diffusion art; prompt; prompting; Stable Diffusion; GAN; midjourney; ANT; aktör nätverks teori; AI-konst; AI-bild; AI-modell; AI; artificiell intelligens; diffusions-konst; GAN-konst; bildmaterial; träningsdata; appropriering; latent utrymme; generativ; Latour;

    Sammanfattning : This master’s thesis investigates generative AI-art through the lens of actor network theory. By focusing on the role of images in datasets as a material that effects both AI-models and artworks, the decisively non-human agencies generative AI-models can be said to possess, and the traces and associations that generative AI-models imbue artworks with, this thesis aims to investigate art that has been created with GAN-models as well as contemporary text-to-image diffusion-models, by way of similar premises. LÄS MER

  5. 5. Lärarperspektiv på hållbar utveckling i gymnasieskolans samhällskunskap : En kvalitativ intervjustudie om hur samhällskunskapslärare ämnesdidaktiskt motiverar stoffinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Björn Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Civics; sustainable development; teacher perspective; upper secondary school; educational content; individual interviews; Samhällskunskap; hållbar utveckling; lärarperspektiv; gymnasiet; stoffinnehåll; enskilda intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur samhällskunskapslärare på gymnasiet ämnesdidaktiskt motiverar stoffinnehåll i sin undervisning för hållbar utveckling. Undersökningsmetoden i studien är kvalitativ med en teoristyrd ansats och de två teorierna som ligger till grund för studien är frontlinjebyråkratteorin och Shulmans kunskapsteori. LÄS MER