Sökning: "subliminal teknik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden subliminal teknik.

  1. 1. Att påverka utan att märkas – om EU:s reglering av AI-driven subliminal teknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Victor Ellen; [2024]
    Nyckelord :artificial intelligence; subliminal techniques; european union; EU; AI; manipulation; artificiell intelligens; subliminal teknik; manipulation; europeiska unionen; EU; AI; subliminal; sociala medier; social media;

    Sammanfattning : In the EU proposal for a regulation laying down harmonised rules on artificial intelligence (AIA), article 5.1.a forbids the use of AI systems deploying subliminal techniques. LÄS MER

  2. 2. Attention Guidance for Immersive Virtual Environments

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Szilveszter Dezsi; Sejdic Benjamin; [2019]
    Nyckelord :Virtual Reality; Attention Guidance; Gaze Guidance; Head-Mounted Display; Eye Tracking; Controlled Experiment;

    Sammanfattning : The current push from the industry for Head-Mounted Display based wearable computers to the masses for everyday use suggests that academia's goals of a tight human and computer integration is achievable. Although promising, many interaction challenges remain to achieve a deep integration. LÄS MER

  3. 3. Social Network Sites and Tourism : A millennial perspective

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Amanda Henriksson; Lina Engström; [2019]
    Nyckelord :Social Network Sites; Tourism; Millennials; electronic Word of Mouth; Travel; Facebook; Instagram; Twitter; YouTube; Interact;

    Sammanfattning : Social Network Sites have rapidly become intertwined with people’s core habits of daily life, and are often subliminal inputs during decision making processes when it comes to the area of Tourism. With this rapid shift in consumer opportunities, both in availability and exposure to information, people are faced with the challenge of accurately assessing current trends in order to best predict future outcomes for businesses and consumers alike. LÄS MER

  4. 4. Subtly Influencing Gaze Direction Using a Handheld Augmented Reality Device

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Sofia Larsson; Jimmy Åkesson; [2019]
    Nyckelord :eye-tracking; gaze direction; augmented reality; smart glasses;

    Sammanfattning : Smarta och hjälpsamma teknologier kommer ut varje år och blir snabbt en del avvår vardag. Teknologierna blir mer och mer medvetna om när och var vi behöverdem och stödjer oss i att nå personliga mål såsom att ta cykeln istället för bilen tilljobbet. LÄS MER

  5. 5. Influencer Marknadsföring – Om samarbetet mellan företag, mellanhand och influencer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Elin Fossum; Hanna Lindhe; [2018]
    Nyckelord :Influencer; Marknadsföring; Influencer marknadsföring; Mun-till-mun marknadsföring; Sociala medier; Mellanhänder; Nätverk; Följare; Subliminal perception; Subliminal marknadsföring.;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie har genomförts där studenterna har arbetat enligt baklängesmetoden med en induktiv ansats. Studenterna genomförde fem stycken semistrukturerade intervjuer med fyra influencers och en mellanhand för insamling av empiri. LÄS MER