Sökning: "IT stöd planering"

Visar resultat 1 - 5 av 238 uppsatser innehållade orden IT stöd planering.

  1. 1. Att hantera tid med utmaningar : En kvalitativ studie om unga vuxna med ADHD och deras utmaningar med digitala tidshanteringsverktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Edvard Nylén; Nicholas Falkman Doxander; [2024]
    Nyckelord :Digital time management tools; ADHD; Notifications; Digitala tidshanteringsverktyg; ADHD; Notifikationer;

    Sammanfattning : Symptoms of ADHD (attention-deficit hyperactivity disorder) often involve difficulties with planning and organization. For many young adults with ADHD, it is therefore a stressful challenge to manage all the different aspects of life. As a help in everyday planning and organization, young adults with ADHD use digital time management tools. LÄS MER

  2. 2. Friluftslivsundervisning på högstadiet : en enkätstudie om formativ bedömning och ramfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonathan Rosén; Nathan Freeman; [2024]
    Nyckelord :Friluftsliv; formativ bedömning; ramfaktorer; högstadie; enkätstudie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa på högstadiet arbetar inom friluftsliv, vilka aktiviteter som premieras, samt hur de beskriver att deras arbete med formativ bedömning inom friluftsliv ser ut. Vidare ämnar vi även analysera de ramfaktorer som påverkar friluftslivsundervisning och den formativabedömningen inom friluftsliv. LÄS MER

  3. 3. Barngruppsstorlek i förskolan : påverkan på barnen och förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Sandström; Caroline Antikainen; [2024]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskola; läroplan;

    Sammanfattning : Utifrån Skolverkets (2016b) riktlinjer för barngruppsstorleken i våra svenska förskolor bör åldersgrupper 1-3 år innefatta maximalt 12 barn och 4-5 år 15 barn. Idag är dock nästan varannan barngrupp större än riktlinjerna anger vilket skapat debatt och diskussioner om hur barngruppsstorleken påverkar förskolans verksamhet och barnens möjligheter samt välbefinnande. LÄS MER

  4. 4. "Vi är fortfarande lika beroende av varandra. Men nu är det tydligt att det är mitt ansvar" : En intervjustudie om förskollärares uttryckta tankar om sitt ledarskap gentemot barnskötare

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Enmarker; [2024]
    Nyckelord :förskollärares ansvar; förskollärares ledarskap; förskollärares profession; kollegialt lärande; ledarskapsutveckling; pedagogiskt ledarskap; praktikarkitekturer;

    Sammanfattning : Genom det senaste decenniets förskolereform har förskollärare fått ett utökat ansvar för kvaliteten och det målinriktade arbetet som bedrivs på förskolorna. Förskollärare har därmed även fått ansvaret att leda sitt arbetslag. LÄS MER

  5. 5. Att bygga ett badhus : Om hur olika perspektiv ges plats i planeringen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografi

    Författare :Jenny Enevold; [2023]
    Nyckelord :Planning process; planning practice; planning perspectives; social justice planning; Planeringsprocess; planeringspraktik; planeringsperspektiv; planering för social rättvisa;

    Sammanfattning : This case study examines the impact of different perspectives in the planning process of a public swimming facility in Umeå. It is based on Peter Marcuse’s differentiation of planning practices into deferential planning, social reform planning and social justice planning, with emphasis on the last. LÄS MER