Sökning: "Jakob Florhed"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Jakob Florhed.

  1. 1. "Det är så svårt med vad som är - vad är en särbegåvad?" : En intervjustudie om hur matematiklärare undervisar särskilt duktiga elever i matematik i årkurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jakob Florhed; Sandra Hansson; [2023]
    Nyckelord :Särbegåvning; särskilt duktiga elever; matematik; pedagogisk differentiering; organisatorisk differentiering; nivågruppering; acceleration; berikning; lärarperspektiv; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka vad verksamma matematiklärare anser kännetecknarsärskilt duktiga elever i matematik. Syftet är även att undersöka hur matematiklärare anpassar sinundervisning, samt hur de arbetar för att skapa goda relationer och en god kommunikation medsärskilt duktiga elever. LÄS MER

  2. 2. Särbegåvning i mellanstadiets matematikundervisning : En litteraturstudie om gynnsamma undervisningsmetoder och strategier för särbegåvade elevers kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jakob Florhed; Sandra Hansson; [2022]
    Nyckelord :Särbegåvning; särbegåvade elever; undervisningsstrategier; undervisningsmetoder; grundskola; matematik; lärarperspektiv; elevperspektiv; varierad undervisning; autentiska uppgifter; utmanande uppgifter; elevgruppering; lärare- och elevrelationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur lärare hanterar och bemöter särbegåvning i mellanstadiets matematikundervisning. Frågeställningarna i denna studie var således: (1) Vilka undervisningsmetoder och strategier anser lärare vara mest gynnsamma för särbegåvade elever i undervisningen? Och (2) vilka undervisningsmetoder och strategier anser särbegåvade elever vara mest gynnsamma för deras kunskapsutveckling? I denna systematiska litteraturstudie har vi använt oss av databaserna ERIC och Scopus för att samla in relevant data kring lärare och särbegåvade elevers perspektiv på undervisning. LÄS MER