Sökning: "särskilt duktiga elever"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden särskilt duktiga elever.

  1. 1. "Det är så svårt med vad som är - vad är en särbegåvad?" : En intervjustudie om hur matematiklärare undervisar särskilt duktiga elever i matematik i årkurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jakob Florhed; Sandra Hansson; [2023]
    Nyckelord :Särbegåvning; särskilt duktiga elever; matematik; pedagogisk differentiering; organisatorisk differentiering; nivågruppering; acceleration; berikning; lärarperspektiv; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka vad verksamma matematiklärare anser kännetecknarsärskilt duktiga elever i matematik. Syftet är även att undersöka hur matematiklärare anpassar sinundervisning, samt hur de arbetar för att skapa goda relationer och en god kommunikation medsärskilt duktiga elever. LÄS MER

  2. 2. Likvärdigt stöd för flickor och pojkar? : En kvalitativ studie om särskilt stöd och kön på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fredrik Artan; Henrik Patris; [2023]
    Nyckelord :Kvalitativ innehållsanalys; kön; könsstereotyper; performativitet; särskilt stöd; åtgärdsprogram.;

    Sammanfattning : I ett led att stärka likvärdigheten i skolan, ges särskilda stöd till elever som inte uppnår kunskapskraven när extra anpassningar inte räcker till. Det har tidigare uppmärksammats att flickor inte får del av detta stöd i samma utsträckning. LÄS MER

  3. 3. Observationsstudie av elevers resonemang vid problemlösning i sannolikhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Lars-Ola Hahlin; [2020]
    Nyckelord :Reasoning; probability; Observationsstudie; sannolikhetsresonemang; kreativt resonemang; klassisk sannolikhet; subjektiv sannolikhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är undersöka hur gymnasieelever resonerar i sannolikhet genom att observera dem vid problemlösning. I vårt dagliga liv möts vi av sannolikhet i olika former och ämnet är inkluderat i matematiken i den svenska skolan. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogik i slöjdsalen. Har vi tid till det?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Danielsson; [2014]
    Nyckelord :Dilemman; elever i behov av särskilt stöd; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; slöjd; slöjdprocess; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur slöjdlärare ser på särskilt stöd i slöjd, deras dilemman kring att utforma stödet och hur mycket tid de lägger på elever i behov av stöd. Frågeställningar i denna studie är: Hur mycket lärartid får elever, i behov av särskilt stöd, i förhållande till andra elever? På vilket sätt anser några slöjdlärare att de ger särskilt stöd under slöjdlektionerna och hur tillgodoser de det särskilda stödet, för att eleverna ska nå lägst betyget E i slöjd? Vilka dilemman, anser de intervjuade slöjdlärarna att det finns i samband med att tillgodose elevers behov av särskilt stöd? Hur kan särskilt stöd i ämnet slöjd utformas enligt de intervjuade slöjdlärarna? Jag valde att genomföra en multipel fallstudie med fyra fall. LÄS MER

  5. 5. Alla är vi olika, hur ska vi då få undervisningen givande för alla? : Inkludering i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Niclas Söderlund; Lina Iversen; [2013]
    Nyckelord :inkludering; idrott och hälsa; intervjuer; elever i behov av särskilt stöd; högpresterande elever;

    Sammanfattning : Denna undersökning behandlar idrottslärares uppfattningar om inkluderande undervisning. Det ingår också en redogörelse för hur idrottslärare anpassar undervisningen för att möta alla inom olika elevgrupper. LÄS MER