Sökning: "Jaques-Dalcroze"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Jaques-Dalcroze.
1. Pianoundervisning med förskolebarn : Dalcroze, Orff, Kodály & SuzukiDe fyra pedagogernas metoder med barnets utveckling i fokus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de musikpedagogiska idéer som utvecklades av Jaques-Dalcroze, Kodály, Orff och Suzuki för att se hur de väletablerade metoderna kan användas i pianoundervisning med förskolebarn i syfte att främja deras motoriska, språkliga och socioemotionella utveckling. Som metod i min studie har jag valt att analysera de fyra musikpedagogernas idéer och principer kartlagda i deras ursprungliga texter och övningsböcker. LÄS MER
2. När luften börjar sjunga mellan oss : Om att vidga lyssnandets horisonter
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Genom skrivandet av denna vetenskapliga essä ville jag utforska det slags utvidgade lyssnande som jag strävar efter och använder i mitt yrke som rytmiklärare.[1] Texten tar avstamp i två berättelser som rör sig kring detta lyssnande. LÄS MER
3. Låt kropparna klinga!
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musikSammanfattning : Med utgångspunkt i fenomenologi undersöker denna studie hur man som körledare kan hjälpa sina körsångare att förkroppsliga musiken. Studien fokuserar på om rytmiken kan vara en väg att gå och på vilka sätt rytmiken kan gynna målet att få musiken förkroppsligad. LÄS MER
4. Rytmikens och solfègens ursprung : Emile Jaques-Dalcroze och hans samtid
Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Den schweiziske musikern och pedagogen Emile Jaques-Dalcroze utvecklade under sin livstid den rörelsebaserade musikpedagogiska metod som i dag går under namnet rytmik. Syftet med denna magisteruppsats är att undersöka uppkomsten och den tidiga utvecklingen av Jaques-Dalcrozes ursprungliga rytmik och framför allt solfège – rörelsebaserad gehörsträning – som är ett av dess huvudmoment. LÄS MER
5. Rytmik vid högre dansutbildningar - En studie baserad på fyra personers erfarenheter av rytmik- och musikundervisning vid högre dansutbildningar
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Title: Eurhythmics at professionaldance educations. A study based on four persons' experiences of eurhythmics and music education at professional dance educations. This qualitative study examines dance students' needs for music education at professional dance educations. LÄS MER