Sökning: "Hanna Norlin"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Hanna Norlin.

  1. 1. Skolsköterskors samtal med elever om matvanor

    Magister-uppsats, HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Hanna Nilsson; Åsa Norlin; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utforska innehållet i skolsköterskors hälsosamtal med elever om deras matvanor. En kvalitativ innehållsanalys med en induktiv ansats gjordes på utskrifter från 24 hälsosamtal. Vid analysen framkom fem kategorier som beskrev innehållet i samtalet om matvanor. LÄS MER

  2. 2. Bakgrund eller bränsle? Lärares uppfattningar om att anknyta till elevers erfarenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hanna Norlin; [2010]
    Nyckelord :erfarenhet; didaktik; lärare; interkulturell pedagogik; Dewey; grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i grundskolans tidigare år uppfattar den pedagogiska principen att anknyta till elevers erfarenhet, samt hur de uppfattar att ett mångkulturellt klassrum påverkar möjligheten att anknyta till elevers er­far­enhet. Det em­pi­riska materialet består av en gruppintervju och fem enskilda inter­vjuer med lärare i grundskolans tidigare år, samt fyra observationer av arbetspass. LÄS MER

  3. 3. Under konstruktion? Om likabehandlingsarbete och heteronormativitet i Malmös högstadieskolor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Norlin; [2007]
    Nyckelord :heteronormativitet; högstadiet; lärare; queerpedagogik; skolan; likabehandling; heteronormativity; upper secondary school; teachers; queer pedagogy; homophobia; Gender studies; Genusvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur Malmös högstadieskolor arbetar mot homofobi och heteronormativitet. Uppsatsen utgår från ett queerteoretiskt perspektiv och materialet består av två enkäter bland lärare och skolledare på sammanlagt tretton skolor. LÄS MER

  4. 4. Vi och våra andra Om konstruktionen av de andra i svenska läromedel. En diskursanalys av fem samhällskunskapsböcker för högstadiet.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Norlin; [2005]
    Nyckelord :postcolonial theory; colonial discourse; textbooks; social science; education; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Political and administrative sciences; Statsvetenskap; förvaltningskunskap; Social Sciences; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine to what extent the senior level Swedish school can be viewed as supporting, or counteracting, a colonial discourse that legitimizes global and national injustices. The study is executed through a discourse analysis of five textbooks in social science for senior level Swedish schools. LÄS MER