Sökning: "Könskodade förväntningar"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Könskodade förväntningar.

  1. 1. "Det är mer skam och skuld att vara kvinna och missbrukare" : En kvalitativ studie om professionellas perspektiv kring kvinnor i könsblandad missbruksbehandling.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Florentina Uka; Olga Alm; [2023]
    Nyckelord :Drogmissbruk; Kvalitativ metod; Kvinnor; Könsblandad behandling; Könskodade förväntningar; Professionella; Stigmatiseringn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa professionella inom missbruksvården och deras uppfattning om kvinnor i könsblandad behandling avseende könskodade förväntningar, stigmatisering och kvinnligt föräldraskap. Närmare hur professionella resonerar kring könskodade förväntningar på kvinnor i könsblandad missbruksbehandling, hur professionella uppfattar stigmatisering av kvinnor i missbruk och hur professionella uppfattar kvinnligt föräldraskap i missbruk, ger kunskap om kvinnor i könsblandad behandling. LÄS MER

  2. 2. Det sitter i väggarna. En kvalitativ studie om gymnasieelevers konstruktioner av körsång ur ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maja Lindgren; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som är genomförd genom tre fokusgruppsamtal med totalt tretton gymnasieelever på det estetiska programmet. Syftet med studien är att, utifrån ett genusperspektiv, synliggöra och problematisera hur gymnasieelever konstruerar sina erfarenheter av körsång, för att vidare kunna bidra till ökad kunskap om hur inkluderande undervisning inom körsång kan utformas. LÄS MER

  3. 3. "Massa blod här bakom!" vs. "Jag är så bra på hjärtan." Om hur pojkar och flickor konstruerar genus i sitt bildskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nadja Wästerberg; [2017]
    Nyckelord :Genus; Förskola; Könsmönster; Genuskontrakt; Bildskapande; Könstillhörighet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har för avsikt att utreda hur barn konstruerar kön vid fria bildskapande aktiviteter i förskolan. Studiens syfte är att undersöka hur pojkar och flickor uttrycker könstillhörighet i sina val av motiv. LÄS MER

  4. 4. Män som gör obekväma val - En studie om män som hoppar av förskollärarprogrammet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annica Westford; [2016]
    Nyckelord :studieavbrott; dropouts; förskollärarprogrammet; genus; maskuliniteter; normbrytande val;

    Sammanfattning : På senare tid har det politiska intresset ökat för att locka fler män till förskolan. Forskning har gjorts om manliga förskollärare, men lika mycket fokus har inte lagts på de män som lämnar yrket. LÄS MER

  5. 5. "Det brinner konstant i min vardag" - En kvalitativ studie om transpersoners upplevelser av ätstörningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Jakob Bohman; [2016]
    Nyckelord :feministisk teori; transfobi; performativitet; queerteori; ätstörningar; transpersoner; könsbinäritet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Författare: Jakob Bohman Titel: “Det brinner konstant i min vardag” – En kvalitativ studie om transpersoners upplevelser av ätstörningar Kandidatuppsats: SOCK04, 15 hp Handledare: Lisa Eklund Sociologiska institutionen, vårterminen 2016 Transpersoner är gravt överrepresenterade i ätstörningsstatistiken men anledningarna till detta är ännu näst intill outforskade. Denna uppsats ämnar att skapa förståelse för transpersoners upplevelser av ätstörningar utifrån sju djupgående intervjuer, för att börja närma oss en förklaring av sambandet mellan ätstörningar och en transidentitet. LÄS MER