Sökning: "Könsneutralt bemötande"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Könsneutralt bemötande.

  1. 1. Förskollärares interaktion med pojkar och flickor : En studie om hur förskollärares interaktion påverkar barns språkutveckling och jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mahnaz Balali; [2022]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; förskolan; genuspedagogik; språkutveckling; feministisk poststrukturalistisk teori; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur könsnormer påverkar förskollärares interaktion med barn och vilka möjligheter ges till barn med olika kön för att kunna utveckla sina språkliga kunskaper. Ett annat syfte med studien är att få kunskap om hur förskollärares förhållningssätt kan bidra till jämställdhet. LÄS MER

  2. 2. Normbrytande identitet : Sexuella- och könsminoriteters upplevelse av mötet med vårdpersonal

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Gabriella Hansson; Linda Kron; [2019]
    Nyckelord :experience of care; healthcare encounter; health professionals; patient; sexual and gender minorities; patient; sexuella- och könsminoriteter; vårdmöte; vårdpersonal; vårdupplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sexuella- och könsminoriteter faller utanför hetero- och tvåkönsnormen som finns i samhället och utsätts för diskriminering på olika sätt överallt i världen. Personer inom gruppen sexuella- och könsminoriteter har rapporterat negativa erfarenheter av vårdmötet, till exempel i form av homofoba och transfoba attityder, vilket kan medföra att hbtq-personer undviker att söka vård. LÄS MER

  3. 3. Könsroller och könsmönster i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Henrik Fogelberg; Jannica Nordin; [2018]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; förskollärare; genuskontrakt; könsmönster; könsroller.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra några förskollärares skilda uppfattningar om hur man arbetar med att motverka traditionella könsroller och könsmönster i förskolan. Det är en kvalitativ studie med en fenomenografisk forskningsansats, och den metod som har använts för att samla in material är kvalitativa intervjuer med fyra olika förskollärare som arbetar på fyra olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Könsidentitet kan man aldrig se, den finns ju inom alla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Felicia Reimer; Jessica White; [2016]
    Nyckelord :transperson; könsidentitet; ickebinär; vårdbemötande; intergender; queer; vårderfarenheter; transgender; gender identity; non-binary; genderqueer; healthcare experiences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en fördjupad kunskap om ickebinära transpersoners vårderfarenheter och hur dessa kan förbättras. En kvalitativ metod med hermeneutisk och fenomenologisk ansats användes. LÄS MER

  5. 5. "MEN SHOULD 'PULL THEIR SOCKS ON'" : En beskrivning av rådande könsnormer inom svensk hälso- och sjukvård

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Evelina Gustavsson; Lisa Niane Lilliequist; [2016]
    Nyckelord :genus; könsnormer; patientbemötande; vårdpersonalens perspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skillnader existerar i vård och behandling mellan män och kvinnor. Samhällets normer påverkar alla människors förförståelse för specifika fenomen. Könsnormer ger mannen mer makt än kvinnan. LÄS MER