Sökning: "Klädföretag"

Visar resultat 16 - 20 av 133 uppsatser innehållade ordet Klädföretag.

  1. 16. Klädföretags visuella representation av den kvinnliga kroppen i marknadsföring : En undersökning för hur kvinnokroppar presenteras i klädföretags kommunikation samt hur detta påverkar kvinnor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Roskvist; [2021]
    Nyckelord :Idealkropp; klädföretag; kvinnokroppen; kvinnor; reklam;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kvinnokroppar framställs i klädbutikers visuella kommunikation, främst på deras webbutiker och i sociala medier. Undersökningen syftar även till att undersöka hur kvinnor i olika åldrar påverkas av de kroppar som framställs på klädbutikers webbutiker och reklam. LÄS MER

  2. 17. Hållbar utveckling i klädindustrin : KappAhls hållbarhetsarbete

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Ikram Rahmoun; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens modeindustri har blivit en alltmer globaliserad och komplex värdekedja. Under de senaste åren har ett större antal klädföretag valt att utlokalisera sin produktion med målet att minska kostnader, vilket har inneburit att textiltillverkningen förflyttats till låglöneländer. LÄS MER

  3. 18. Nya värden åt gamla plagg : En kvalitativ studie om företags implementering av second-hand.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Eric Klang; Ludvig Bengelsdorff; Karl Dolk; [2021]
    Nyckelord :Sustainability; Green values; Over-consumption; Second-hand; Re-use; Resale; Cannibalization.; Hållbarhet; Gröna värden; Överkonsumtion; Andra hand; Återanvändning; Återförsäljning; Kannibalisering;

    Sammanfattning : Den växande oron kring textilindustrins påverkan på miljön utmanar klädföretag att ständigt anpassa och förbättra sina sätt att bedriva verksamheterna. Företag idag ser svårigheter i att förbättra sitt vardagliga arbete med hållbarhet, vilket lett till att implementeringen av återförsäljning i verksamheter sett snabb tillväxt under de senaste åren. LÄS MER

  4. 19. Medelstora företags reaktion på coronapandemin : En kvalitativ studie om hur aktörer inom klädbranschen har reagerat på covid-19 och hur de anpassar sina strategier under pandemin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Benjamin Pepelar; Ivan Yatsyshyn; [2021]
    Nyckelord :Coronapandemi; strategisk planering; strategisk process; kris;

    Sammanfattning : Världen befinner sig i nuläget i en svår pandemikris och majoriteten av Sveriges företag har drabbats hårt ekonomiskt av pandemins spår. Det finns inte tillräcklig forskning om medelstora företag i klädbranschen förändrar strategier under krissituationer och hur de gör det. LÄS MER

  5. 20. En knuff i rätt riktning - en vinst för samhället och individen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Kajsa Kihlberg; [2021]
    Nyckelord :Sustainable consumption; circular economy; nudging; nudge; behavioural theory; Retuna Återbruksgalleria; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to analyze how Retuna Återbruksgalleria by using Nudging, a behavioural theory, could operate as an environmental educator and attain a sustainable consumer which together could result in competitiveness on the market. Four different nudging tools was analyzed; simplification and framing of information, changes in the physical environment, the default option and the use of social norms. LÄS MER